روغن نارگیل خوراکی
فواید مصرف خوراکی روغن نارگیل برای قلب، کبد و لاغری

فواید مصرف خوراکی روغن نارگیل به‌عنوان یک ماده غذایی ارزشمند، بسیار زیاد است. این روغن با داشتن ترکیبات مفید اسید‌های چرب موجود در خود، تأثیرات مثبتی برای بدن به‌همراه دارد. از جمله این تاثیرات می‌توان به افزایش چربی‌سوزی، بهبود عملکرد مغز و سلامت قلب اشاره کرد.

تحقیقات بسیاری در زمینه فواید مصرف خوراکی روغن نارگیل انجام شده‌اند. این تحقیقات نشان می‌دهند که یکی از ساده‌ترین راه‌های حفظ سلامت بدن و همچنین بهبود روابط جنسی، افزودن روغن نارگیل به رژیم غذایی فرد است. در این مقاله در نظر داریم با برخی از فواید این روغن آشنا شویم.

روغن نارگیل و اسید‌های چرب موجود در آن

درحقیقت، روغن نارگیل از چربی‌های بسیاری اشباع شده است. در حالی که این چربی‌ها در مقایسه با دیگر چربی‌هایی که در غذاهای حیوانی مانند کره، خامه، پنیر و گوشت یافت می‌شوند، تأثیرات متفاوتی برروی بدن انسان دارند. اسید‌های چرب موجود در ترکیبات این روغن، متابولیسم بدن را بالا می‌برند.

پس از آن، موجب چربی‌سوزی بیشتر در بدن میگردد و انرژی لازم برای عملکرد بهتر مغز را فراهم می‌کنند. در خون انسان، کلسترول مفیدی به نام HDL وجود دارد. روغن نارگیل با افزایش میزان این کلسترول در خون، خطر ابتلا به انواع بیماری‌های قلبی و کبدی را کاهش می‌دهد.

اکثر چربی‌های رژیمی در طبقه‌بندی تری گلیسرید‌های زنجیره بلند (LCTs) قرار می‌گیرند. در صورتی‌که روغن نارگیل، حاوی زنجیره اسید‌های چرب کوتاه‌تری به نام MCTs است. هنگامی که شما  MCT‌مصرف می‌کنید، این ماده وارد کبد می‌شود و به‌عنوان منبع سریع انرژی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین ممکن است که بدن، آن‌ها را به کتون تبدیل کند. کتون‌ها فواید بسیاری در بهبود عملکرد مغز دارند و حتی محققان در حال بررسی کتون‌ها برای درمان بیماری‌هایی همچون صرع، آلزایمر و غیره هستند.

رغن نارگیل

ترکیبات اسید چرب موجود در روغن نارگیل و فواید آن‌ها

تاثیر مثبت روغن نارگیل در افزایش سلامت قلب

نارگیل در کشور‌های غربی به‌عنوان یک غذای غیرمعمولی به‌شمار می‌رود. با این حال، افرادی که به سلامت خود توجه بسیاری دارند، از مصرف‌کنندگان اصلی آن هستند. در دیگر نقاط جهان، مردم با آگاهی از فواید مصرف خوراکی روغن نارگیل، آن را به رژیم غذایی اصلی خود اضافه کرده‌اند. همانطور که پیش‌تر گفته شد، روغن نارگیل با افزایش کلسترول HDL در بدن و تغییر نسبت آن به LDL (کلسترول مضر)، موجب کاهش بیماری‌های قلبی می‌شود.

 به‌عنوان مثال، در سال 1981 مطالعه‌ای در این باره انجام شد. بر اساس این مطالعه، مردم توکلائو (جزیره‌ای در جنوب اقیانوس آرام) بیش از 60 درصد کالری مصرفی خود را با خوردن نارگیل به‌دست می‌آورند. محققان اعلام کرده‌اند که جمعیت توکلائو از سلامت کلی برخوردار بوده و همچنین بیماری‌‌های قلبی نیز به‌ندرت در میان آن‌ها یافت می‌شود.

همچنین شواهد حاکی از آن است که بیماری‌های قلبی و سکته مغزی در کیتاوان (واقع در پاپوآ، گینه نو) آمار بسیار پایینی دارد؛ چرا که مردم آن در کنار میوه و ماهی، نارگیل زیادی نیز مصرف می‌کنند؛ بنابراین جمعیت‌های بسیاری در سرتاسر جهان وجود دارند که با مصرف بسیار نارگیل، از سلامت قلبی برخوردار بوده و این ویژگی مثبت را نسل به نسل انتقال داده‌اند.

روغن نارگیل و افزایش چربی‌سوزی

چاقی و افزایش وزن، یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های امروز جوامع غربی است. اغلب مردم بر این باورند که افزایش وزن تنها به میزان کالری مصرفی بستگی دارد؛ درحالی‌که منبع این کالری نیز مهم است. غذاهای مختلف به روش‌های متفاوتی بر هورمون‌های بدن تاثیر می‌گذارند. همان‌گونه که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، یکی از فواید مصرف خوراکی روغن نارگیل، وجود MCTهای موجود در آن است که اسید‌های چرب با زنجیره‌های کوتاه‌تری هستند و موجب افزایش سرعت عمل بدن در سوزاندن کالری‌ها می‌‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهند که با مصرف روزانه 15 الی 30 گرم از خوراکی‌های حاوی MCT، مصرف انرژی 24ساعته بدن حدود 5 درصد افزایش می‌یابد. اگرچه که این مطالعات، صرفا در مورد تأثیرات روغن نارگیل نبوده است؛ بلکه آن‌ها به تحقیق در مورد MCTها و تاثیر آن بر سلامت پرداخته‌اند. این ترکیبات تنها 14 درصد از روغن نارگیل را تشکیل می‌دهند و این روغن به‌خودی خود نمی‌تواند همان تأثیر را در بدن داشته باشد.

بنابراین نمی‌توان با قاطعیت گفت که مصرف روغن نارگیل، به‌تنهایی موجب افزایش کالری‌سوزی در بدن می‌شود. همچنین باید بدانید که روغن نارگیل هم مانند دیگر روغن‌ها،‌‌ کالری بالایی دارد و مصرف بیش از حد آن، باعث افزایش وزن خواهد شد. پس باید به‌دقت و به‌اندازه مصرف شود. شما در صورت آشنایی با فواید مصرف خوراکی روغن نارگیل می‌توانید بخشی از سلامت بدنتان را تضمین کنید.

روغن نارگیل و امکان میکروب‌زدایی آن

در سطر‌های بالاتر در مورد فواید مصرف خوراکی روغن نارگیل به‌دلیل وجود ترکیبات مؤثر در آن صحبت کردیم. اسید لوریک یکی از ترکیبات موجود در اسیدهای چرب بوده و حدود 50 درصد از حجم آن‌ها را تشکیل می‌دهد. در بدن انسان پس از هضم اسید لوریک، ماده‌ای به نام مونولورین به وجود می‌آید.

اسید لوریک و مونورولین درواقع توانایی از بین‌بردن عوامل بیماری‌زایی همچون باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها را دارند. علاوه بر آن، تحقیقات نشان می‌دهند که استفاده از روغن نارگیل به از بین بردن باکتری‌هایی که موجب بروز عفونت‌های مختلف در انسان می‌شوند، مانند عفونت‌های قارچی، کمک می‌کند.

استفاده از روغن نارگیل به‌عنوان دهان‌شویه، در حفظ سلامت و بهداشت دهان و دندان مؤثر است. این امکان هم وجود دارد که با استفاده از این روغن به‌عنوان دهان‌شویه، میزان عفونت‌های دهان کاهش یافته و یا از بروز آن جلوگیری شود.

روغن نارگیل دال سین

فرآورده های کاملا طبیعی نارگیل

روغن نارگیل “دال سین” ، در این فروشگاه به روش پرس سرد تولید می شود. در این روش، روغن نارگیل فاقد هرگونه مواد نگهدارنده، شیمیایی و افزودنی است. به علت درصد خلوص بالای روغن نارگیل “دال سین” شما میتوانید هم به برای مصارف خوراکی و هم برای مصارف موضعی از این محصول با اطمینان کامل استفاده کنید. یکی دیگر از فرآورده های نارگیل  این فروشگاه، کره نارگیل “دال سین” می باشد که صد درصد خالص، طبیعی و سرشار مواد مغذی و چربی سوز است. علاوه بر موارد که گفتیم، صابون نارگیل نیز یکی دیگر از فرآورده های نارگیل بوده که برای پوست های محتلف بسیار مفید است. استفاده روزانه از صابون نارگیل باعث رفع چین و چروک پوست، آبرسانی بهتر و شادابی بیشتر پوست می شود.

کلام آخر و نتیجه‌گیری

همان‌گونه که اشاره کردیم، فواید مصرف خوراکی روغن نارگیل و مشتقات آن بسیار زیاد است. این روغن در حفظ سلامت بدن شما و حتی مهم‌تر از آن در سلامت پوستی شما نیز تأثیر بسزایی دارد. با این حال باید یک نکته را برای استفاده از آن در نظر داشته باشید. برای نتیجه‌گیری بهتر از روغن، حتما از روغن نارگیل‌های ارگانیک به‌جای انواع تصفیه‌شده آن استفاده کنید. شماعزیزان میتوانیدجهت آشنایی بیشتر با خواص روغن نارگیل، مقاله همه چیز درمورد روغن نارگیل طبیعی که باید آنها را بدانیم را مطالعه نمایید.