آشنایی با خواص نمک صورتی
آشنایی با خواص و نحوه استفاده از نمک صورتی

از زمان‌های قدیم، بسیاری از مردم بر این باورند که نمک صورتی، خواص فراوانی دارد. این اعتقاد وجود دارد که استفاده از نمک صورتی، خواصی همچون سم‌زدایی بدن را در پی دارد. در مقالۀ روبه‌رو، قصد داریم به این سوالات که: نمک صورتی چیست؟ آیا افسانۀ خواص شگفت‌انگیز نمک صورتی حقیقت دارد؟ چگونه باید از نمک صورتی استفاده کرد؟ آیا نمک صورتی، از نمک سفید بهتر است؟، پاسخ دهیم. پس تا انتها، با دال سین همراه باشید.

نمک صورتی چیست؟

نمک صورتی چیست؟

نمک صورتی یا نمک هیمالیا، نوعی نمک، به رنگ صورتی است که برای اولین بار، در نزدیکی کوه‌های هیمالیا در جنوب آسیا کشف شد. امروزه، نمک صورتی را در بسیاری از نقاط دنیا از جمله برخی معادن موجود در ایران، می‌توان یافت.

نمک صورتی فروشگاه دال سین، از معادن استان سمنان استخراج شده‌است. برای تهیۀ این محصول، به صفحه خرید نمک صورتی دال سین، مراجعه کنید.

چه موادی در نمک صورتی وجود دارد؟

نمک صورتی، دارای مواد معدنی فراوانی از جمله کلسیم، پتاسیم، منیزیم، آهن، روی، ید و بویژه سدیم است. جالب است بدانید که وجود این مواد معدنی، دلیل اصلی رنگ صورتی این نوع نمک است.

خواص نمک صورتی چیست؟

همانطور که پیش‌تر گفته شد، از زمان‌های قدیم، مردم بر این باور بودند که نمک صورتی، دارای خواص فراوانی است. اکنون قصد داریم تا به بررسی برخی از خواص نمک صورتی بپردازیم:

نمک صورتی

1- خواص نمک صورتی بر پاکسازی دستگاه گوارش

نمک صورتی، یک آنتی اکسیدان طبیعی است. مصرف نمک صورتی باعث پاکسازی دستگاه گوارش و درنهایت عملکرد بهتر روده می‌شود.

2- درمان سوء هاضمه

همانطور که گفته شد، مصرف نمک صورتی باعث عملکرد بهتر دستگاه گوارش می‌شود. این امر، باعث درمان سوء هاضمه و هضم بهتر غذا نیز می‌شود.

3- کاهش اشتها

نمک صورتی، ترشح انسولین را در بدن بیشتر می‌کند که باعث کاهش میل به شکر می‌شود. با کاهش میل به شکر، مصرف قند کاهش پیدا کرده و درنتیجه، چربی بدن کاهش پیدا می‌کند. این بدان معناست که مصرف نمک هیمالیا، به درمان چاقی و اضافه وزن کمک می‌کند.

4- خواص نمک صورتی بر درمان عفونت‌های گلو

نمک صورتی، خواص ضدالتهابی نیز دارد. استفاده از نمک صورتی، می‌تواند تورم ناحیۀ گلو ناشی از عفونت‌های گلو را کاهش دهد.

برای این امر، شما می‌توانید از ترکیب آب گرم با نمک صورتی برای غرغره کردن استفاده کنید. این عمل، به کاهش تورم و تسکین سوزش گلو، کمک می‌کند.

5- کاهش درد مفاصل

خواص ضدالتهابی نمک صورتی، باعث کاهش التهاب و دردهای مفصلی می‌شود.

6- پاکسازی و لایه‌برداری پوست

نمک صورتی، خواص ضدمیکروبی و تسکین‌دهنده‌ای دارد که می‌تواند به پاکسازی پوست کمک کند. به همین جهت، بسیاری از مردم سراسر دنیا از نمک صورتی به‌عنوان نمک حمام نیز استفاده می‌کنند. استفاده از این محصول، باعث لایه‌برداری و حذف سلول‌های مردۀ پوستی نیز می‌شود.

نکته

اگر از نمک صورتی برای لایه‌برداری و یا پاکسازی پوست صورت و بدن خود استفاده می‌کنید، مراقب باشید که با فشار، آن را برروی پوست خود نمالید. فشار یا استفادۀ زیاد از نمک صورتی برروی پوست، باعث افزایش حساسیت و خشکی و یا حتی ایجاد زخم در پوست می‌شود.

7- خواص نمک صورتی بر آکنه پوستی

نمک صورتی، دارای خواص ضدمیکروبی و ضدباکتریایی است. به همین جهت، استفاده از نمک صورتی برای پوست، باعث کاهش آکنه پوستی ناشی از چربی زیاد پوست می‌شود.

نکته

مثل همیشه، باید خاطر نشان کرد که آکنه پوستی می‌تواند دلایل متفاوتی از جمله دلایل ژنتیکی، هورمونی و … داشته باشد. از همین رو، اگر به دلایل تغییرات هورمونی دچار آکنه می‌شوید، پیش از هر اقدامی می‌بایست به پزشک متخصص مراجعه کرده و تحت درمان قرار بگیرید.

8- کاهش میگرن

از دیگر خواص نمک صورتی، می‌توان به تأثیر آن در کاهش سردردهای میگرنی اشاره کرد. استفاده از نمک صورتی، باعث افزایش سطح ترشح هورمون سروتونین می‌شود. افزایش ترشح سروتونین باعث کاهش سردردهای میگرنی می‌شود.

موارد مصرف نمک صورتی

موارد استفاده از نمک هیمالیا

از نمک صورتی، می‌توان به شیوه‌های متفاوتی استفاده کرد که اکنون، به بیان هرکدام از آن‌ها می‌پردازیم:

1- پخت و پز

اولین راه برای استفاده از نمک صورتی، مصرف آن به‌صورت خوراکی است. شما می‌توانید از نمک صورتی، به همان روشی که از نمک سفید استفاده می‌کنید، در آشپزی و پخت و پز غذا استفاده کنید.

2- حمام نمک

همانطور که پیش‌تر گفتیم، بسیاری از مردم از نمک صورتی به‌عنوان نمک حمام استفاده می‌کنند و دلیل آن، خواص نمک صورتی برای پوست است.

اگر وان دارید، می‌توانید یک قاشق چای‌خوری از این نمک را هنگام رفتن به حمام، در وان خود بریزید. این کار، باعث پاکسازی بهتر پوست شما می‌شود.

اگر وان ندارید، می‌توانید پس از حمام و هنگامی که بدنتان هنوز خشک نشده است، از نمک صورتی برای لایه‌برداری پوست خود استفاده کنید. اما حواستان باشد که نباید به مقدار زیادی از آن استفاده کنید و نباید با فشار زیاد، این محصول را برروی پوستتان بمالید. باید نمک صورتی را به آرامی برروی پوست خود ماساژ دهید و پس از اتمام کار و حدود 5 دقیقه، آن را آبکشی کنید.

3- رفع خستگی

اگر بنا به هر دلیل، علاقه‌ای به حمام نمک ندارید اما می‌خواهید از خواص غیرخوراکی نمک صورتی بهره‌مند شوید، پیشنهاد ما به شما، خیس کردن پای خود با نمک صورتی است.

نگه‌داشتن پا، در لگنی کوچک که حاوی مقداری آب و نمک صورتی است، به رفع خستگی شما کمک می‌کند. به ازای هر دو لیوان آب، یک قاشق چای‌خوری، نمک هیمالیا بریزید.

4- سفیدکننده طبیعی دندان

یکی دیگر از موارد مصرف نمک صورتی، استفاده از آن برای سفید کردن دندان و کاهش تورم لثه و دندان درد است.

برای این امر، می‌توانید نمک صورتی را روی خمیر دندان پاشیده و سپس دندان‌های خود را مسواک بزنید.

4- لایه‌بردار طبیعی

شما می‌توانید با نمک صورتی، لایه‌بردار طبیعی مخصوص به خود را بسازید. چیزی که شما برای تهیه این لایه‌بردار طبیعی به آن‌ها نیاز دارید، عبارتند از: گلسیرین، گلاب، نمک صورتی و مقداری روغن آفتابگردان. این ترکیب، علاوه‌بر لایه‌برداری، باعث ایجاد شادابی و سرزندگی پوست شما می‌شود.

بگذارید ترکیب ذکر شده، 5 دقیقه روی صورت شما بماند، سپس آن را بشویید.

اگر به‌دنبال روغن آفتابگردان طبیعی هستید، چارۀ کار پیش ماست. شما می‌توانید به راحتی و خیالی آسوده از کیفیت محصول، روغن آفتابگردان را از فروشگاه دال سین تهیه کنید.

برای تهیۀ این محصول، به صفحه خرید روغن آفتابگردان دال سین، مراجعه کنید.

تفاوت نمک صورتی و نمک سفید

تفاوت نمک سفید و نمک صورتی چیست؟

عمده تفاوت نمک سفید و نمک صورتی، در این است که نمک صورتی، نسبت به نمک سفید، کمتر تصفیه می‌شود و از این رو، مواد معدنی بیشتری در خود جای می‌دهد.

طبق بررسی متخصصان، نمک صورتی حاوی 84 مادۀ معدنی کمیاب است.

درنهایت، می‌توان گفت به‌دلیل مواد معدنی بیشتر، نمک صورتی خواص بیشتری نسبت به نمک سفید دارد و انتخاب مناسب‌تری نسبت به نمک سفید است.

اما اگر بنا به هر دلیلی، باز هم ترجیح می‌دهید از نمک سفید استفاده کنید، نگران نباشید. فروشگاه دال سین برای راحتی بیشتر شما عزیزان در انتخاب محصول، نمک سفید (نمک دریاچه) را نیز عرضه می‌کند. توجه داشته باشید که نمک دریاچه فروشگاه دال سین، کاملاً طبیعی و سالم است.

برای تهیه نمک سفید طبیعی، به صفحه خرید نمک دریاچه دال سین سر بزنید.

ختم کلام

در این مقاله، به بیان خواص نمک صورتی، نحوۀ استفاده و دلیل برتری آن نسبت به نمک سفید پرداختیم. گفتیم که نمک صورتی، خواص فراوانی دارد و از آن می‌توان به‌صورت خوراکی و موضعی استفاده کرد. همچنین گفتیم که نمک صورتی، نسبت به نمک سفید کمتر تصفیه شده و به همین دلیل، مواد معدنی بیشتری نسبت به نمک سفید دارد.

شما کدامیک را ترجیح می‌دهید؟ نمک صورتی یا نمک سفید؟