روغن نارگیل برای پوست و مو
سلامت و زیبایی پوست و مو با روغن نارگیل

 امروزه کمتر کسی پیدا می شود که با روغن های گیاهی سر و کار داشته باشد و درمورد خواص و مزیت های روغن نارگیل نشنیده باشد. روغن نارگیل از میوه نارس نارگیل و یا مغز نارگیل خشک شده بدست می آید. روغن نارگیل سرشار از چربی اشباع شده است. این روغن در دمای اتاق به شکل جامد است اما اگر مقداری به آن حرارت دهیم به شکل مایع در می آید. در ادامه این مقاله قصد داریم تا به ذکر برخی از تأثیراتی که این روغن در سلامت و زیبایی پوست و مو دارد و همچنین نحوه استفاده آن بپردازیم؛ پس با دال سین همراه باشید.

روغن نارگیل برای پوست و مو

دلایل محبوبیت روغن نارگیل

از مهم ترین دلایل محبوبیت این روغن، تأثیر فوق العاده آن بر پوست و مو است. روغن نارگیل در صنعت غذایی به عنوان یکی از سالم ترین روغن های طبیعی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین، این روغن در صنعت ماساژ درمانی نیز به عنوان یکی از بهترین روغن ها به شمار می رود. از آن جایی که روغن نارگیل طبیعت گرمی دارد، باعث می شود تا گردش خون شما بیشتر شود. همین امر موجب می شود که سطح اندورفین بدن شما بالا برود و رضایت بیشتری از ماساژ داشته باشید. همچنین روغن نارگیل رایحه ی خوبی دارد و رایحه پخش شده در هوا نیز، آرامش شما را دو چندان می کند.

روغن نارگیل علاوه بر اینکه در صنایع غذایی و ماساژ درمانی به کار می رود، در صنایع آرایشی و بهداشتی نیز بسیار پر طرفدار است.

 

روغن نارگیل برای پوست و مو

 کمک به درمان ریزش مو

از زمان های قدیم، بزرگترین دغدغه ای که مردم در خصوص به مو های خود داشتند، کاهش و درمان ریزش مو بوده است. ریزش مو دلایل متفاوتی دارد و صادقانه باید گفت که نمی شود برای همه یک نسخه پیجید. برخی افراد به دلیل رژیم غذایی خود و برخی دیگر به دلیل عدم رسیدگی و مراقب از مو های خود دچار این مسئله می شوند. عده ای از استرس و یا فقر آهن به ریزش مو مبتلا می شوند (پیشنهاد می شود مقاله معرفی بهترین روش های خانگی برای افزایش تراکم مو را مطالعه کنید).برخی به دلیل افزایش سن دچار ریزش مو می شوند (به این دسته از افراد توصیه می شود که قبل از هر اقدامی با پزشک متخصص زیبایی مشورت کنند) و … .

پس همانطور که گفتیم، نمی توان برای همه یک راه حل ارائه کرد. اما ما در مقالات خود در تلاشیم تا با ذکر دلیل به شما بگوییم که هر ماده به چه دلیل و برای چه چیزی مفید است. 

گاهی اوقات نیز از روغن نارگیل و ترکیب آن با برخی گیاهان برای درمان ریزش مو استفاده می شود. شما می توانید برای نتیجه گیری بهتر، از اسانس رزماری نیز استفاده کنید و آن را به روغن نارگیل اضافه کنید و سپس استفاده کنید. برای این کار، هر یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل را با چهار یا پنج قطره اسانس رزماری ترکیب کنید. همچنین شما می توانید گیاه مریم گلی را همراه با روغن نارگیل بجوشانید و آنرا برای کاهش ریزش مو خود استفاده کنید.

 

روغن نارگیل برای پوست و مو

کمک به درمان شوره سر

شوره سر یکی از خجالت آورترین مشکلات مو به خصوص در میان آقایان است. روغن نارگیل اسید های چربی دارد که برای درمان شوره سر مفید هستند. همین امر باعث شده تا روغن نارگیل به عنوان یکی از روغن های کمک کننده در روند درمان شوره سر، محسوب شود. تحقیقات نشان میدهد در مناطقی از هند از جمله جنوب هند که مردم به طور مرتب از روغن نارگیل استفاده می کنند، شوره سر کمتر به چشم می خورد. شما می توانید از مخلوط روغن نارگیل و روغن کرچک و آب ولرم برای این امر استفاده کنید. البته به دلیل حالت چسبناکی روغن کرچک (به دلیل گران روی بالا)، لازم است تا بعد از استفاده از این مخلوط، حتما مو های خود را با شامپو بشویید.

 

روغن نارگیل برای پوست و مو

یک مرطوب کننده و ضد چروک عالی برای پوست

روغن نارگیل خاصیت نرم کنندگی دارد، به همین علت برای افرادی که پوست خشک و یا پوستی معمولی و تا حدودی خشک دارند می توانند از روغن نارگیل به عنوان مرطوب کننده استفاده کنند. اسید های چرب مغذی موجود در این روغن (از جمله لینولئیک اسید) باعث شده تا روغن نارگیل به یکی از بهترین آبرسان های طبیعی تبدیل شود که می تواند از چین و چروک و دهیدراته شدن پوست شما، به ویژه پوست صورت جلوگیری کند. اگر پوست خشکی دارید و یا به دلایلی پوستتان پوسته پوسته شده است، می توانید از روغن نارگیل به عنوان مرطوب کننده شبانه خود استفاده کنید و صبح روز بعد شاهد نرمی و لطافت پوست خود باشید.

نحوه استفاده

ابتدا روغن نارگیل را به کف دست خود بریزید و دو تا سه بار دست هایتان را به هم بمالید. سپس آن را به پوست صورت یا هر قسمت از پوست بدن خود که دچار خشکی است بمالید.ممکن است که برخی از مصرف کنندگان، نسبت به روغن نارگیل حساس باشند. بنا بر این لازم است توجه کنید (اگر اولین بار است که از روغن نارگیل استفاده می کنید، ابتدا مقدار کمی از روغن نارگیل را بر روی بخش کوچکی از پوست دست یا پوست صورت خود بمالید. سپس چند دقیقه صبر کنید تا مطمئن شوید که نسبت به روغن نارگیل حساسیت ندارید).

نکته مهم

اگر پوست شما مستعد آکنه و یا حساسیت است، پیشنهاد می شود پیش از استفاده از روغن نارگیل بر روی پوست خود و برای آگاهی از تعداد دفعات استفاده از آن، با پزشک خود مشورت کنید. همچنین اگر پوست چربی دارید، می بایست پیش از استفاده از روغن نارگیل با پزشک خود مشورت کنید تا بدانید که چه میزان روغن نارگیل را می توانید در طول روز استفاده کنید. افرادی با این نوع پوست (پوست چرب) می بایست در خصوص میزان استفاده روغن ها بر پوست خود حساس باشند.

 

پاک سازی لک پوست صورت با روغن نارگیل

روغن نارگیل دارای خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی می باشد. از همین رو، استفاده از روغن نارگیل به مرور زمان سبب از بین رفتن لک های قهوه ای پوست شما می شود. بدین منظور می بایست به طور روزانه، مقداری از روغن نارگیل را به طور مستقیم بر روی لک های پوستی خود ماساژ دهید. 

 

کلام آخر

امروزه روغن نارگیل در میان بسیاری از مردم به عنوان یکی از بهترین روغن های طبیعی برای درمان ریزش مو شناخته شده است. تحقیقات نشان داده است که روغن نارگیل به سرعت به پروتئین های مو متصل می شود. همین امر سبب می شود تا سرعت جذب روغن نارگیل به ساقه و فولیکول های مو بیشتر شود. این روغن برای درمان ریزش مو افرادی که به دلیل کاهش قطر ساقه مو، و یا ضعیف شدن فولیکول مو، دچار ریزش هستند، موثر است. علاوه بر کمک به درمان ریزش مو، روغن نارگیل برای درمان شوره سر نیز موثر است.

همچنین روغن نارگیل، خواص زیادی برای پوست صورت دارد و گزینه ی بسیار مناسبی برای افرادی است که به پوست خود اهمیت می دهند و طرفدار استفاده از مواد طبیعی هستند.

 

امیدوارم از مطالعه این مطلب لذت ببرید. تجربه خود را در خصوص استفاده از روغن نارگیل با ما به اشتراک بگذارید.