افزایش رشد ابرو و مژه
روغن کرچک، بهترین روش افزایش رشد ابرو و مژه

ابرو و مژه ها یکی از مهمترین معیارهای زیبایی چهره هستند و به همین دلیل، ما همیشه به دنبال بهترین روش های افزایش رشد ابرو و مژه هستیم. همانطور که می‌دانید، همه ما با ابروها و مژه های پرپشت و زیبا به دنیا نمی آییم، اما این بدین معنا نیست که نمی‌توانیم ابرو و مژه های دلخواه خود را داشته باشیم. بیشتر محققین و نویسندگان حوزه زیبایی، روغن کرچک یکی از بهترین روش های افزایش رشد ابرو و مژه می‌دانند. درادامه بررسی خواهیم کرد که آیا این ادعا، دارای ارزش علمی است یا خیر؟ با ما همراه باشید.

روغن کرچک چیست؟

روغن کرچک چیست و در چه مواردی از آن استفاده می‌شود؟

روغن کرچک روغنی است که از دانه های گیاهی به همین نام گرفته می‌شود. این روغن نوع خاصی از اسیدچرب تری گلیسیرید است و چیزی حدود 90% آن، اسید ریسینولئیک است. از زمان‌های قدیم، از روغن کرچک در طبابت و صنعت استفاده می‌شود؛ به عنوان مثال، در مصر باستان از روغن کرچک برای سوخت روشنایی استفاده می‌شد. همچنین، روغن کرچک را برای درمان برخی بیماری‌های چشمی نیز بکار می‌بردند. امروزه نیز از روغن کرچک در درمان یا کاهش علائم برخی بیماری‌ها از جمله آرتروز، آکنه، رفع ترک پوستی، کاهش چین و چروک و موارد دیگر، استفاده می‌شود. با این وجود، بیشتر مردم زمانی که صحبت از روغن کرچک می‌شود، اولین چیزی که به ذهنشان می‌رسد خاصیت شگفت‌انگیز آن در افزایش رشد مو، ابرو و مژه است. این خاصیت به حدی مورد توجه قرار دارد که بسیاری روغن کرچک را نوشدارویی برای ریزش مو می‌دانند.

روغن کرچک دال سین به روش پرس سرد (بهترین روش روغن گیری طبیعی) تهیه می‌شود.

برای آشنایی بیشتر با تاریخچه و نحوه انجام پرس سرد، اینجا کلیک کنید.

آیا تأثیر روغن کرچک برای افزایش رشد ابرو و مژه، پایه علمی دارد؟

حقیقت این است که تحقیقات کافی درمورد اثربخشی روغن کرچک در تقویت رشد مو، تقویت فولیکول‌های مو و جلوگیری از ریزش مو انجام نشده است. با این وجود، همانطور که پیش‌تر گفته شد، 90% روغن کرچک از اسید ریسینولئیک تشکیل شده‌است. یک مطالعه شامل مردان مبتلا به آلوپسی آندروژنیک (طاسی با الگوی مردانه) نشان داد که سطح بالای برخی از انواع پروستاگلاندین‌ها (نوعی ترکیبات شیمیایی موجود در بدن) از رشد مو جلوگیری می کنند. (1)

در مطالعه‌ای دیگر، محققان دریافتند که اسید ریسینولئیک، می‌تواند نوعی از پروستاگلاندین‌هایی را که مانع ریزش مو می‌شوند، مهار کند (2)

با توجه به نتایج بدست آمده، می‌توان گفت استفاده از روغن کرچک، راه‌حلی مناسب و طبیعی برای کاهش ریزش و افزایش حجم موهای ابرو و مژه است.

مشخصات و قیمت خرید روغن کرچک طبیعی دال سین

کدام نوع روغن کرچک برای افزایش رشد ابرو و مژه مناسب است؟

هنگام تهیه روغن کرچک باید درنظر داشته باشید که متأسفانه برخی روغن‌های کرچک موجود در بازار، دارای افزودنی هستند. استفاده از این روغن‌ها نه تنها به رشد ابرو و مژه ها کمک نمی‌کند، بلکه ممکن است باعث تحریک پوستی شما نیز بشوند. بنابراین، اگر قصد تهیه روغن کرچک را دارید، پیشنهاد می‌شود از منابع مطمئنی خرید کنید. به طور عمده، دو نوع روغن کرچک برای افزایش رشد ابرو و مژه مناسب هستند: 1- روغن کرچک سیاه جامائیکایی 2- روغن کرچک استخراج شده به روش پرس سرد.

برای تهیه روغن کرچک دال سین (استخراج شده به روش پرس سرد)، اینجا کلیک کنید.

روش های استفاده از روغن کرچک به منظور افزایش رشد ابرو و مژه ها

شما می‌توانید روغن کرچک خالص را به ابروها و مژه های خود بمالید. اما بیشتر افراد از این کار اجتناب می‌کنند زیرا روغن کرچک روغنی غلیظ است.

کسانی که با غلظت روغن کرچک مشکلی ندارند و یا می‌خواهند از روغن کرچک به تنهایی (بدون ترکیب آن با ماده دیگری) استفاده کنند، می‌توانند از روغن کرچک و یک چوب ریمل کمک بگیرند. شما باید چوب ریمل را به روغن کرچک آغشته کنید. سپس، چوب ریمل را برروی ابرو و مژه های خود بکشید تا به طور کامل آغشته شوند. بگذارید یک شب بماند و صبح روز بعد آن را بشویید.

نکته

مراقب باشید روغن کرچک وارد چشمانتان نشود. درصورتی که روغن کرچک وارد چشمانتان شد، به سرعت چشمان خود را با آب فراوان بشویید.

اما اگر از جمله افرادی هستید که مواد چسبنده را دوست ندارید و نمی‌خواهید از روغن کرچک به تنهایی استفاده کنید، در ادامه ترکیباتی را معرفی کرده‌ایم که می‌توانند به شما کمک کنند.

ترکیب روغن کرچک و وازلین

مواد لازم:

1- یک قاشق چای‌خوری روغن کرچک

2- نصف قاشق چای‌خوری وازلین

3- برس اسپولی یا چوب ریمل تمیز

4- کاسه

روش تهیه و استفاده: 

روغن کرچک و وازلین را در یک کاسه مخلوط کنید تا خمیری یکدست بدست آید. سپس، برس اسپولی را در خمیر بدست آمده فرو ببرید و آن را به طور کامل روی ابرو و مژه های خود بمالید. بگذارید یک شب بماند و روز بعد ابرو و مژه های خود را بشویید.

وازلین می تواند از چکه کردن روغن کرچک جلوگیری کند.

روغن کرچک برای افزایش رشد ابرو

مخلوط روغن کرچک و ژل آلوئه ورا

مواد لازم:

1- یک قاشق غذاخوری روغن کرچک

2- یک قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا

3- برس اسپولی یا چوب ریمل تمیز

4- کاسه

روغن کرچک و ژل آلوئه ورا را در کاسه با یکدیگر مخلوط کنید. برس اسپولی را به ماده بدست آمده آغشته کرده و سپس به ابرو و مژه های خود بمالید. بعد از گذشت یک شب، ابرو و مژه های خود را بشویید.

روغن زیتون بدون بو دال سین

ترکیب روغن کرچک و روغن زیتون

مواد لازم:

1- یک قاشق غذاخوری روغن کرچک

2- یک قاشق غذاخوری روغن زیتون

3- یک عدد برس اسپولی یا چوب ریمل تمیز

4- ظرف شیشه‌ای

روش تهیه و استفاده:

روغن ها را در ظرف شیشه‌ای ریخته و با هم مخلوط کنید. برس اسپولی را به مخلوط بدست آمده آغشته کرده و برروی ابرو و مژه های خود بمالید. همچنین، می‌توانید این ترکیب را به پشت پلک‌های خود بمالید.

برای تهیه روغن زیتون اصل دال سین، اینجا کلیک کنید.

نکته

اگر پوست چربی دارید توصیه می‌شود از این دستورالعمل استفاده نکنید. وجود روغن زیتون در این ترکیب ممکن است باعث ایجاد آکنه در نزدیکی چشم شما شود.

ترکیب روغن کرچک و گلیسیرین

مواد لازم:

1- یک قاشق غذاخوری روغن کرچک

2- نصف قاشق چای‌خوری گلیسیرین

3- برس اسپولی یا چوب ریمل تمیز

4- ظرف شیشه‌ای

5- کاسه

روش تهیه و استفاده:

روغن کرچک و گلیسیرین را در کاسه با یکدیگر مخلوط کرده و مخلوط بدست آمده را در ظرف شیشه‌ای نگهداری کنید. سپس، برس اسپولی را در مخلوط فرو برده و به ابرو و مژه های خود بمالید. بگذارید مخلوط، یک شب برروی ابرو و مژه های شما بماند. صبح روز بعد آن را بشویید.

روغن بادام شیرین

مخلوط روغن کرچک و روغن بادام شیرین

مواد لازم:

1- یک قاشق غذاخوری روغن کرچک

2- یک قاشق غذاخوری روغن بادام شیرین

3- یک برس اسپولی یا چوب ریمل تمیز

4- ظرف شیشه‌ای

روش تهیه و استفاده:

روغن ها را در ظرف شیشه‌ای بریزید و خوب مخلوط کنید. برس اسپولی را در شیشه فرو کرده و به مژه ها و ابروهای خود بمالید. بعد از گذشت یک شب می‌توانید آن را بشویید.

برای تهیه روغن بادام شیرین اصل دال سین، اینجا کلیک کنید.

عوارض جانبی استفاده از روغن کرچک برای افزایش رشد ابرو و مژه ها

روغن کرچک به طور کلی غیرسمی است، اما ممکن است بروز برخی واکنش‌های آلرژیک مانند خارش، تورم، بثورات پوستی و قرمزی پوست شوند. این موارد، واکنش‌هایی هستند که به طور معمول گزارش نمی‌شوند. با این حال، درصورت بروز هرگونه واکنش پوستی، مصرف روغن کرچک را قطع کرده و با متخصص پوست مشورت کنید.

راهکارهای پیشگیری از بروز عوارض روغن کرچک

برای جلوگیری از این عوارض احتمالی روغن کرچک، موارد زیر را رعایت کنید:

هنگام استفاده از روغن، به آرامی از آن استفاده کنید. ابتدا مقدار کمی از روغن را روی پوست خود استفاده کنید و سپس با عادت کردن پوست، مقدار آن را به تدریج افزایش دهید.

فقط روغن کرچک خالص و بدون افزودنی را تهیه کنید. افزودنی‌ها ممکن است باعث تحریک پوست شما بشوند.

برای تهیه روغن کرچک اصل و بدون افزودنی، اینجا کلیک کنید.

اگر پوست حساسی دارید و بویژه اگر به درماتیت مبتلا هستید، پیش از استفاده از روغن کرچک با متخصص پوست مشورت کنید. ممکن است نیاز باشد پیش از مصرف از روغن کرچک یک تست پچ انجام دهید.

اگر پوست حساس یا مستعد آکنه دارید، بدون مشورت با متخصص پوست از روغن کرچک استفاده نکنید.

روغن کرچک دال سین برای رشد مژه

سوالات متداول

1- چقدر طول می کشد تا روغن کرچک روی ابروها اثر کند؟

طبق تحقیقات انجام شده، استفاده از روغن کرچک برروی ابرو و مژه ها می‌تواند در 4-6 هفته نتایج مثبتی را نشان دهد.

2- آیا وازلین به تنهایی و بدون مخلوط شدن با روغن کرچک می‌تواند باعث افزایش رشد ابرو و مژه ها شود؟

طبق بررسی‌های انجام شده، وازلین (ژله نفتی) به تنهایی باعث افزایش رشد ابرو و مژه ها نمی‌شود. با این حال، شما می‌توانید برای افزایش خاصیت مرطوب کنندگی ابرو و مژه های خود از ترکیب وازلین و روغن کرچک استفاده کنید.

طبق شواهد حکایتی، روغن کرچک برای مژه ها بهتر است. وازلین (ژله نفتی) از رشد مژه حمایت نمی کند. با این حال، می توانید آنها را با هم برای مزایای مرطوب کنندگی برای مژه های خود استفاده کنید.

3- از کجا می‌توان مطمئن بود که روغن کرچک اصل است؟

شما باید برای تهیه روغن کرچک، به فروشگاه‌های معتبر مراجعه کنید. برای تهیه روغن کرچک اصل دال سین، اینجا کلیک کنید.

4- آیا روغن کرچک می تواند به پرکردن نواحی کم پشت ابروها کمک کند؟

از آنجایی که روغن کرچک ممکن است به تقویت رشد مو کمک کند، ممکن است به پرکردن نواحی کم پشت ابروها کمک کند. با این حال، برای اطمینان از عدم وجود واکنش آلرژیک، قبل از استفاده یک تست PH انجام دهید.

5- آیا قبل از زدن روغن کرچک باید ابروها و مژه ها را تمیز کنم؟

بله، بهتر است قبل از استفاده از روغن کرچک ابروها را کاملا تمیز و بشویید تا نتایج موثری داشته باشید.

6- آیا به دلیل عوارضی که روغن کرچک دارد، باید از مصرف آن خودداری کنیم؟

خیر. روغن کرچک مانند هر ماده دیگری، درکنار تمام خواصی که دارد، مضراتی را نیز همراه خود دارد. اما این مضرات بسیار کمتر از خواص آن است. با این وجود، مضرات روغن کرچک باید جدی گرفته شوند زیرا درصورت استفاده نادرست یا بیش از حد، می‌توانند صدماتی را به فرد مصرف کننده وارد کند.

خلاصه

طبق تحقیقات انجام شده، اسید ریسینولئیک موجود در روغن کرچک ممکن است به ضخیم تر و بلندتر شدن ابروها کمک کند.

می توانید روغن کرچک را به تنهایی استفاده کنید. اما اگر از غلظت زیاد روغن کرچک خوشتان نمی‌آید، شما می‌توانید آن را با موادی که توضیح داده شد(مانند گلیسیرین، وازلین یا آلوئه ورا) مخلوط کرده و سپس استفاده کنید. ترکیب روغن کرچک با مواد دیگر خاصیت آن را بیشتر می‌کند و سبب تقویت بیشتر ابرو و مژه های شما می‌شود.

برخی از افراد ممکن است به روغن کرچک حساس باشند. پیشنهاد می‌شود پیش از استفاده از آن، تست PH انجام دهید.

استفاده مداوم از روغن کرچک ممکن است باعث قرمزی، بثورات پوستی یا خارش در برخی افراد شود. درنظر داشته باشید که نباید در استفاده از روغن کرچک یا هر ماده دیگری زیاده‌روی کنید.

همیشه از روغن کرچک فشرده سرد در مقادیر کم استفاده کنید تا پوستتان به آن عادت کند.

 

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید.

منتظر مقالات بعدی ما باشید.