7 مورد از مهمترین تأثیرات استفاده از روغن آرگان بر سلامت و جوانسازی پوست
7 مورد از مهمترین خواص روغن آرگان برای سلامت و جوانسازی پوست

اگر از جمله افرادی هستید که به زیبایی خود اهمیت می دهید و از جست و جوی گزینه مناسب خسته شده اید، پیشنهاد می کنیم این مقاله از دال سین را از دست ندهید. در این مقاله قصد داریم به بررسی برخی از خواص شگفت انگیز و کم نظیر روغن آرگان بپردازیم.

حفظ سلامتی و زیبایی برای بسیاری از افراد از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین علت و با پیشرفت صنعت آرایشی و بهداشتی بسیاری از مردم دنیا به خرید انواع لوازم آرایشی و بهداشتی روی آوردند. اما همانطور که آگاه هستید، استفاده طولانی مدت از این لوازم باعث بوجود آمدن مشکلات فراوانی برای پوست می شود. بدین منظور، بسیاری از افراد ترجیح می دهند از مواد طبیعی برای حفظ سلامت و زیبایی خود استفاده کنند. استفاده از روغن آرگان یکی از بهترین پیشنهادات برای حفظ سلامتی و جوانسازی پوست می باشد.

روغن آرگان چیست؟

روغن آرگان چیست؟

روغن آرگان، از درختی به همین نام که بومی مراکش می باشد، بدست می آید. برای استخراج آن، میوه های درخت آرگان را پوست کنده، خشک و بوداده می کنند و در نهایت تحت فشار، روغن آن را استخراج می کنند. نتیجه نهایی یک روغن صاف و خوش بو و لذیذ است. این روغن عربی، همانند غول چراغ جادو عمل می کند و می تواند بسیاری از مشکلات پوست و مو شما را حل کند. به سبب همین ویژگی، این روغن به عنوان یکی از محبوب ترین روغن های طبیعی در بین بسیاری از مردم سراسر جهان شناخته می شود.

روش های استفاده از روغن آرگان

به طور خلاصه، این روغن در صنعت آرایشی و بهداشتی، صنعت غذا، داروسازی و طبابت سنتی استفاده می شود. برخی افراد از این روغن در پخت و پز غذا و برخی دیگر نیز از آن به عنوان یک محصول مراقبتی پوست و مو استفاده می کنند. علاوه بر این، روغن آرگان به عنوان یکی از ترکیبات محصولاتی همچون برخی کرم ها، شامپوها، صابون ها، نرم کننده ها و کپسول های مراقبتی پوست و مو نیز استفاده می شود. همچنین، بوی خوش این روغن عربی سبب شده تا از آن در علم آروماتراپی (رایحه درمانی) نیز استفاده شود.

مواد مغذی موجود در روغن آرگان

حدود 99 درصد این روغن از اسید اولئیک (نوعی امگا 9) و اسید لینولئیک (نوعی امگا 6) تشکیل شده است. یک درصد باقی مانده آن شامل ویتامین E، ویتامین A، ویتامین C، کاروتنوئید ها، پلی فنل ها و استرول ها می باشد.

شما می توانید روغن آرگان طبیعی را با آرامش خاطر از فروشگاه دال سین تهیه کنید.

فواید روغن آرگان برای پوست

فواید روغن آرگان برای پوست

اکنون قصد داریم به بیان برخی از تأثیرات روغن آرگان بر پوست بپردازیم:

1- باعث افزایش رطوبت پوست می شود

این روغن سرشار از ویتامین E است؛ یک آنتی اکسیدان محلول در چربی که به حفظ رطوبت پوست کمک می کند. در سال 2014، مطالعه ای نشان داد که استفاده از روغن آرگان به طور مستقیم بر روی پوست یا مصرف خوراکی آن، به افزایش رطوبت پوست در بانوان یائسه کمک می کند.

یکی از کاربردهای این روغن در مراکش، استفاده از آن به عنوان محافظت کننده پوست در برابر آسیب پرتوهای خورشیدی می باشد. در سال 2013 تحقیقاتی انجام شد که تأثیرات این روش استفاده مراکشی ها را تایید کرد. این تحقیقات نشان دادند که فعالیت آنتی اکسیدانی روغن آرگان از پوست در برابر آسیب رادیکال های آزاد ناشی از نور خورشید محافظت می کند.

2- با پیری مبارزه می کند

روغن آرگان با کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب به کاهش علائم پیری کمک می کند. یک مطالعه بر روی خانم ها نشان داد که استفاده موضعی از این روغن عربی، نقش موثری در افزایش قابل توجه قابلیت ارتجاعی پوست در بانوان یائسه دارد.

3- علائم کشش پوستی را کاهش می دهد

ترک‌های پوستی باعث ایجاد حس بد و آزار دهنده ای بخصوص در زنان باردار می شود. دانشمندان دریافتند که استفاده مداوم از روغن آرگان بر روی نواحی آسیب دیده باعث کاهش ایجاد علائم کشش پوستی می شود. دلیل این امر، وجود ویتامین هایی همچون ویتامین A و E (دو ویتامین موثر در جوانسازی پوست) در این روغن است.

بدین منظور، دو تا سه قطره روغن خالص را حرارت دهید، سپس آن را روی کف دست خود بریزید و بر روی نواحی آسیب دیده ماساژ دهید. آکادمی پوست آمریکا نیز بر ضرورت استفاده از روغن آرگان به محض ظاهر شدن علائم کشش، تاکید کرده است.

روغن آرگان سبوم پوست را کاهش می دهد

4- سبوم پوست را کاهش می دهد

به طور خلاصه سبوم پوست همان غدد چربی پوست بدن است که ترشح می شود. پوست های چرب، برخلاف پوست های خشک، سبوم پوست زیادی دارند به همین دلیل پوستشان همیشه چرب است. اگر شما نیز از جمله افرادی هستید که در تلاش برای کاهش چربی پوست خود هستید، ما استفاده از روغن آرگان را به شما پیشنهاد می کنیم. استفاده به اندازه از روغن آرگان به کاهش سبوم پوست کمک می کند. برخی مطالعات نشان داده که استفاده از این روغن مراکشی، باعث کاهش قابل توجه فعالیت سبوم و چربی پوست می شود. بدین منظور، شما می توانید چند قطره این روغن را به کرم روزانه خود اضافه کرده و به مدت حداقل یک ماه، هر شب پیش از خواب از این ترکیب استفاده کرده تا شاهد تأثیر آن بر پوست خود باشید.

نکته:

پیش از استفاده از ترکیب بالا، می بایست پوست خود را به خوبی تمیز کنید.

اگر قصد استفاده از روغن آرگان به میزان بیش از چند قطره را دارید، پیش از هر اقدامی با پزشک خود مشورت کنید.

5- باعث کاهش آکنه پوست می شود

همانطور که گفته شد، استفاده از این روغن، به کاهش سبوم پوست کمک می کند؛ همین امر به کاهش آکنه پوستی منجر می شود. به علاوه، این روغن به کاهش قرمزی و تسکین سلول های آسیب دیده پوست نیز کمک شایانی می کند.

نکته:

لازم به ذکر است که استفاده از این روغن عربی، تنها باعث کاهش آکنه پوستی ناشی از چربی زیاد پوست می شود. اگر به دلایل دیگری از جمله تغییرات هورمونی آکنه ایجاد شود، استفاده از روغن آرگان جهت کاهش آن، بی تأثیر است. اگر شما از جمله افرادی هستید که به دلیل تغییرات هورمونی به آکنه دچار می شوید، می بایست در اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه کرده و تحت درمان قرار بگیرید.

روغن آرگان باعث تسریع در بهبود سوختگی می شود

6- باعث تسریع در بهبود سوختگی می شود

برخی مطالعات حیوانی نشان داده که استفاده از روغن آرگان، تأثیر بسزایی در تسریع بهبود سوختگی های درجه دو دارد. آزمایشی در سال 2016 روی موش ها انجام شد که نتایج آن نشان داد استفاده از روغن آرگان، بیشترین تأثیر را در بهبود سوختگی از میان دیگر روش های درمان دارد.

7- زخم ها و بریدگی ها را تسکین می دهد

همیشه زمانی که زخم یا بریدگی ایجاد می شود، به دنبال دارویی هستیم تا محل زخم یا بریدگی را تسکین دهد. چاره کار استفاده از روغن آرگان است. ترکیبات فنلی و همچنین ویتامین E موجود در این روغن، علاوه بر کاهش التهاب، باعث تسکین محل بریدگی نیز می شود. برای این امر، شما می توانید چند قطره از روغن را بر کف دست خود ریخته و در محل مورد نظر به آرامی ماساژ دهید.

 

سوالات متداول در خصوص فواید روغن آرگان و تأثیرات آن بر پوست

 

روغن آرگان چیست؟

روغنی مراکشی است که از درختی به همین نام استخراج می شود و فواید بسیاری برای سلامتی بدن بویژه سلامت و زیبایی پوست و مو دارد.

موارد استفاده روغن آرگان، کدامند؟

از این روغن در صنایع غذایی، دارویی، آرایشی، بهداشتی و همچنین آروماتراپی (رایحه درمانی) استفاده می شود

روغن آرگان چه اجزایی دارد؟

این روغن ترکیباتی همچون امگا6، امگا9، ویتامین E، کاروتنوئید ها، پلی فنول ها و استرول ها را دارد که هر کدام در حمایت از سلامت عمومی نقش دارند.

روغن آرگان چه فوایدی برای پوست دارد؟

1- باعث افزایش رطوبت پوست می شود

2- با پیری مبارزه می کند

3- علائم کشش پوستی را کاهش می دهد

4- سبوم پوست را کاهش می دهد

5- باعث کاهش آکنه پوست می شود (تنها آکنه های ناشی از چربی زیاد پوست باشند)

6- باعث تسریع در بهبود سوختگی می شود

7- زخم ها و بریدگی ها را تسکین می دهد

 شما می توانید روغن آرگان طبیعی را از فروشگاه ما به راحتی تهیه کنید.

 

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید. لطفا نظرات خود را در خصوص استفاده از این روغن با ما به اشتراک بگذارید.

منتظر مقالات بعدی دال سین باشید.