بررسی فواید و مضرات کره بادام زمینی که بی شک از آن بی اطلاع هستید

بادام زمینی یک خوراکی محبوب است که مردم در بسیاری از وعده های غذایی و میان وعده ها از آن استفاده می کنند. این ماده حاوی کلسترول نیست و یک گزینه مغذی مملوء از پروتئین و چربی های سالم است.

کره بادام زمینی همچنین حاوی بسیاری از مواد مغذی از جمله ویتامین ها و مواد معدنی است که می تواند برای سلامتی فرد مفید باشد. با این حال، اطلاعات متناقضی در مورد اینکه آیا این ماده غذایی سالم است یا خیر وجود دارد.

در این مقاله با دال سین همراه باشید تا به بررسی فواید و مضرات مصرف کره بادام زمینی بپردازیم.

چربی های موجود در کره بادام زمینی

چربی های موجود در کره بادام زمینی

بادام زمینی به طور طبیعی حاوی پروتئین، چربی و فیبر است. آنها همچنین شامل نوعی چربی هستند که به عنوان چربی غیراشباع شناخته می شوند، که متخصصان سلامت به طور کلی آن را بخش مهمی از یک رژیم غذایی متعادل می دانند.

کره بادام زمینی حاوی دو نوع چربی غیراشباع است

چربی تک غیراشباع: طبق گفتۀ انجمن دیابت آمریکا، چربی های تک غیراشباع ممکن است سطح کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL یا همان کلسترول بد) را کاهش دهند. سطح بالای کلسترول LDL می تواند خطر بیماری قلبی و سکته را افزایش دهد.

چربی های چند غیراشباع: مانند چربی های تک غیراشباع، چربی های چند غیراشباع نیز ممکن است به کاهش سطح کلسترول LDL در بدن افراد کمک کنند.

علاوه بر این، کره بادام زمینی به خودی خود حاوی هیچ گونه کلسترول منبع مطمئن نیست.

به گفته منبع مورد اعتماد وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA)، کره بادام زمینی حاوی چربی در مقادیر زیر است:

نوع چربی مقدار در 100 گرم کره بادام زمینی مقدار در هر 28.38 گرم (2 قاشق غذاخوری) کره بادام زمینی
چربی اشباع شده 25.4 گرم 7.2 گرم
چربی غیر اشباع چندگانه 3/12 گرم 49/3 گرم
چربی های اشباع شده 1/10 گرم 86/2 گرم

 

انجمن قلب آمریکا (AHA) به افراد توصیه می کند که حدود 5 تا 6 درصد منبع مورد اعتماد کالری روزانه خود را از چربی های اشباع شده دریافت کنند. بر اساس این دستورالعمل، فردی که 2000 کالری در روز مصرف می کند، ممکن است تقریباً 13 گرم چربی اشباع شده در رژیم غذایی خود داشته باشد.

AHA همچنین 2 قاشق غذاخوری کره بادام زمینی را به عنوان یک وعده مصرف توصیه می کند.

خواص کره بادام زمینی برای سلامتی بدن

اکنون به بررسی فواید کره بادام زمینی میپردازیم:

فواید کره بادام زمینی برای سلامتی بدن

فواید سلامتی

هنگامی که به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل در حد اعتدال مصرف شود، کره بادام زمینی می تواند فواید زیادی داشته باشد.

منبع خوب پروتئین

طبق گزارش دپارتمان کشاورزی ایالات متحده، یک وعده 45 گرمی کره بادام زمینی حاوی 10 گرم پروتئین است. این می تواند یک منبع پروتئین مناسب برای کسانی که از رژیم غذایی گیاهی پیروی می کنند، بویژه گیاهخواران باشد.

ممکن است خطر ابتلا به برخی سرطان ها را کاهش دهد

تحقیقات نشان می دهد که بین مصرف آجیل و کره بادام زمینی و کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها ارتباط وجود دارد. به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که زنانی که آجیل و کره بادام زمینی بیشتری مصرف می کنند، کمتر در معرض ابتلا به انواع خاصی از سرطان سینه می باشند.

ویتامین ها و مواد معدنی ضروری را فراهم می کند

کره بادام زمینی حاوی بسیاری از ویتامین ها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی است که برای عملکرد صحیح بدن مهم هستند.

کره بادام زمینی منبع خوبی است منابع مورد اعتماد، از جمله نیاسین، ویتامین E، منیزیم، فسفر و منگنز می باشد.

کره بادام زمینی ویتامین ها و مواد معدنی ضروری را فراهم می کند

به سلامت قلب کمک می کند

کره بادام زمینی به دلیل مقادیر بالای چربی های اشباع نشده ممکن است به کاهش سطح کلسترول LDL فرد کمک کند. داشتن سطوح بهینه LDL با خطر کمتر بیماری قلبی مرتبط است.

یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که افرادی که آجیل مصرف می کنند ممکن است کمتر در معرض خطر مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی باشند. محققان همچنین مصرف بادام زمینی را به عنوان راهی مقرون به صرفه برای تقویت سلامت قلب توصیه کردند.

حفظ سطح قند خون با کره بادام زمینی

برخی تحقیقات نشان می دهد که افرادی که یک وعده غذایی با کره بادام زمینی مصرف می کنند، سطح گلوکز خون کمتری نسبت به زمانی دارند که همان وعده غذایی را بدون آن می خورند. این نتایج نشان می دهد که کره بادام زمینی ممکن است به بهبود کنترل قند خون کمک کند، که برای سلامت بهینه و پیشگیری از بیماری مهم است.

ممکن است به کاهش وزن کمک کند

همانطور که پیش تر گفته شد، کره بادام زمینی سرشار از فیبر، چربی و پروتئین است که می تواند به فرد کمک کند برای مدت طولانی تری احساس سیری کند. این احساس سیری باعث می شود تا مصرف میان وعده های ناسالم کاهش پیدا کند.

مطالعه‌ای در سال 2014 نشان داد که افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که روزانه 46 گرم – حدود 3 قاشق غذاخوری – بادام‌ زمینی، کره بادام‌ زمینی یا هر دو را مصرف می‌کردند، این موارد را داشتند:

کاهش وزن بدن

کاهش دور کمر

بهبود نسبت چربی خون (نسبت کلسترول “خوب” به کلسترول “بد”)

یک مطالعه بیشتر در سال 2019 نشان داد که افرادی که آجیل بیشتری مصرف می‌کنند، شانس بیشتری برای حفظ تناسب اندام دارند. نتایج نشان می‌دهد که آجیل، اگرچه خود متراکم است، اما جایگزین سایر غذاهای کم‌ مفید در رژیم غذایی شرکت‌کنندگان شد.

مضرات مصرف کره بادام زمینی

مضرات مصرف کره بادام زمینی

زمانی که کره بادام زمینی را در حد اعتدال و به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل مصرف کنید، خطر کمی برای سلامتی فرد وجود دارد. افرادی که قصد دارند از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنند، ممکن است مایل به خوردن کره بادام زمینی خالص باشند که حاوی مواد دیگری نیست.

آلرژی به بادام زمینی

بادام زمینی و سایر آجیل ها آلرژی زاهای رایجی هستند، به گفته مؤسسه ملی بهداشت (NIH)، آلرژی به بادام زمینی یا آجیل درختی بیش از 3 میلیون آمریکایی را تحت تأثیر قرار می دهد. کسانی که به بادام زمینی حساسیت دارند باید از کره بادام زمینی و غذاهای حاوی آجیل خودداری کنند.

NIH همچنین خاطرنشان می کند که تنها 20 درصد از افرادی که آلرژی دارند در نهایت از آلرژی بیشتر شده و دیگر واکنشی به آجیل نشان نمی دهند.

مصرف شکر و نمک

محصولات طعم‌دار کره بادام‌ زمینی می‌توانند حاوی شکر افزوده باشند. اگرچه غذاهای حاوی قند افزوده می توانند بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشند، اما بهتر است برای سلامتی مطلوب، مصرف این ماده را تا حد امکان محدود کنید. کسانی که نیاز به رژیم غذایی کم سدیم دارند باید در صورت امکان کره بادام زمینی بدون نمک را انتخاب کنند. به همین دلیل شما می بایست در زمان تهیه این محصول حتما توجه داشته باشید که نوع بدون شکر و نمک آن را (کره بادام زمینی طبیعی) را تهیه کنید.

کالری دریافتی

علاوه بر این، یک وعده 2 قاشق غذاخوری کره بادام زمینی حدود 188 کالری انرژی دارد. برای فردی که 2000 کالری در روز مصرف می کند، این مقدار کره بادام زمینی 9.4 درصد از کالری دریافتی روزانه او خواهد بود.

کسانی که کالری بیشتری نسبت به کالری می خورند، احتمالاً وزن اضافه می کنند، که ممکن است منجر به اضافه وزن یا چاقی در برخی افراد شود که به طور بالقوه باعث سایر مشکلات سلامتی می شود. برای یک فرد مهم است که به آنچه می خورند توجه داشته باشد و سعی کند به یک رژیم غذایی سالم و متعادل پایبند باشد.

خلاصه

اگرچه کره بادام زمینی حاوی چربی های اشباع و غیراشباع است، اما زمانی که در حد اعتدال مصرف شود، می تواند تاثیر مثبتی بر سطح کلسترول خون فرد داشته باشد.

کره بادام زمینی کالری و چربی بالایی دارد و بنابراین در صورت امکان، فرد باید همیشه آن را به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل و سالم مصرف کند. وقتی مردم آن را به نسبت های سالم مصرف می کنند، کره بادام زمینی می تواند فواید بسیاری برای سلامتی داشته باشد.