درمان منافذ باز پوست با روغن گیاهی
بهترین روش درمان منافذ باز پوست و چین و چروک با روغن‌های گیاهی

یکی از مهمترین مشکلات پوستی که امروزه افراد بسیاری را آشفته کرده است، منافذ باز پوستی است. یکی از مهمترین دلایل ایجاد چنین مشکلی، کاهش خاصیت ارتجاعی پوست که باعث جمع شدن بافت پوست و بزرگ‌تر نشان داده شدن منافذ پوستی می‌شود. به همین دلیل، مواردی که باعث برطرف شدن منافذ پوستی باز می‌شوند، باعث کاهش چین و چروک (افزایش خاصیت ارتجاعی پوست) نیز می‌شوند. برای آشنایی بیشتر با عوامل ایجاد و همچنین درمان دائمی منافذ پوستی باز و افزایش خاصیت ارتجاعی پوست، درادامه این مقاله با ما همراه باشید.

منافذ باز پوست

منافذ باز پوست چیست؟

سطح خارجی پوست ما از روزنه‌هایی تشکیل شده که با آن‌ها منافذ گفته می‌شود. وظیفۀ این منافذ، خارج کردن عرق و چربی اضافی از بدن و خنک کردن بدن است. درست است که این منافذ در سراسر پوست ما وجود دارند اما بیشتر در اطراف بینی و روی پیشانی قابل مشاهده هستند. باز شدن این منافذ، دلایل متفاوتی دارد که اکنون به آن اشاره می‌پردازیم.

دلایل باز شدن منافذ پوستی

نور خورشید

قرارگیری درمعرض نور خورشید، در طولانی مدت پوست را ضخیم‌تر می‌کند و همین امر منجر به بزرگ شدن منافذ می‌شود. همچنین، اشعه‌های خورشیدی می‌تواند کلاژن (پروتئینی که نبود آن باعث افزایش چین وچروک می‌شود) پوست شما کاهش بیابد؛ درنتیجه آب پوست شما کاهش یافته و بافت زیر پوست شما جمع می‌شود. این امر درنهایت باعث افتادگی پوست و بزرگ‌تر شدن منافذ پوستی می‌شود.

افزایش سن

با افزایش سن، پوست قابلیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد. با از دست دادن قابلیت ارتجاعی، پوست کشیده و افتاده می‌شود. این امر، باعث بزرگ‌تر شدن منافذ می‌شود. علاوه بر این، با افزایش سن، پوست ضخیم‌تر می‌شود. این موضوع باعث می‌شود سلول‌های پوستی کوچک در اطراف منافذ پوست شما جمع شوند که درنتیجۀ این تجمع سلول‌های پوستی، منافذ پوست بزرگ‌تر دیده می‌شوند.

استفاده بیش از اندازه از مواد آرایشی و بهداشتی

استفاده از مواد آرایشی و بهداشتی غیر استاندارد، از تنفس سلول‌های پوستی جلوگیری می‌کند و در نتیجه منافذ پوست را مسدود می‌کند. همچنین، استفاده از مواد آرایشی، بویژه اگر به خوبی از پوست پاک نشوند، باعث مسدود شدن منافذ و درنتیجه بازتر نشان دادن آن‌ها می‌شود. از طرفی، استفاده از برخی اسکراب‌ها و مواد آرایشی صورت می‌تواند برای پوست شما سنگین باشد. این امر به مرور زمان باعث کاهش خاصیت ارتجاعی پوست و افزایش منافذ باز پوستی می‌شوند. همچنین، مشاهدات نشان داده است که استفاده بیش از حد از مواد آبرسان شیمیایی نیز باعث افزایش این منافذ می‌شوند.

رژیم غذایی نامناسب یکی از دلایل ایجاد منافذ پوستی

رژیم غذایی نامناسب

استفاده از موادغذایی فرآوری شده و آماده و همچنین فست‌فود‌ها، به ایجاد منافذ پوستی و بزرگ‌تر شدن آن‌ها کمک می‌کنند؛ زیرا روغن‌هایی  که در این‌گونه غذاها مورد استفاده  قرار می‌گیرند، از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند. همچنین مصرف نوشیدنی‌های الکلی نیز می‌توانند باعث افزایش روند پیری پوست شود.

ژنتیک و تغییرات هورمونی

مطالعات نشان داده که برخی افراد، به صورت ژنتیکی منافذ پوست بازتری نسبت به دیگر افراد دارند. همچنین، بالا و پایین شدن هورمون‌ها، بویژه در دوران نوجوانی، باعث بیشتر دیده شدن منافذ پوستی می‌شود.

برخی از بهترین روش‌های درمانی منافذ باز پوست به روش طبیعی

بسیاری از افرادی که به منافذ باز پوستی دچار هستند، برای رفع این مشکل به استفاده از مواد آرایشی و بهداشتی روی می‌آورند. درست است که استفاده از مواد آرایشی و بهداشتی به درمان موقت و زیبا نشان دادن پوست کمک می‌کند، اما این تأثیر دائمی نیست. اگر وقفه‌ای در روتین پوستی این افراد اتفاق بی‌افتد، مشکلاتی پوستی مجدد به سراغشان خواهد آمد. اما محصولات طبیعی به این شکل نیستند.

استفاده از محصولات طبیعی، طول درمان بیشتری نسبت به استفاده از محصولات شیمیایی دارد. اما به همان نسبت نیز تأثیرات عمیق‌تر و طولانی مدت‌تری دارند. شما می‌توانید با استفاده از محصولات طبیعی مناسب، پوست خود را درمان کنید. البته باید توجه داشته باشید که هر محصولی، با هر پوستی سازگار نیست. بنابراین، لازم است پیش از استفاده از محصولات طبیعی (و حتی بهداشتی) از عدم حساسیت پوست خود نسبت به آن محصول اطمینان حاصل کنید.

درمان منافذ باز و چین و چروک پوست با روغن‌های گیاهی دال سین

استفاده از روغن بادام تلخ برای کاهش جوش های چرکی و منافذ پوست

استفاده از روغن بادام تلخ برای ماساژ صورت نیز یکی از روش های موثر برای درمان منافذ پوست باز است. درمانگران طب سنتی، ماساژ صورت با این روغن را یکی از بهترین شیوه‌های طبیعی برای از خذف آثار لک، آثار جوش و سایر آثار پوستی می‌دانند. یه همین جهت به مخاطبان خود توصیه می‌کنند ۲ تا ۳ بار در هفته از این روغن برای ماساژ پوست صورت خود استفاده کنند. علاوه بر این، مالیدن این روغن روی پوست موجب خشک شدن و از بین رفتن جوش‌های چرکی و عفونت‌های پوستی نیز می‌شود.

روغن بادام تلخ

استفاده از روغن جوجوبا برای کاهش چین و چروک و منافذ باز پوست

روغن جوجوبا نیز یکی دیگر از روغن های مناسب برای ازبین بردن چین و چروک صورت و همچنین درمان منافذ باز صورت است. از آن جایی که عناصر روغن جوجوبا دقیقا مشابه با روغن طبیعی پوست است، به خوبی می تواند به درمان روزنه های باز پوست صورت کمک نماید.

برای آن که بتوانید از تمامی خواص این روغن برای پوست خود بهره بگیرید، لازم است تا برای چند دقیقه پوست را با آن ماساژ دهید و برای اثربخشی بهتر به آن فرصت دهید تا یک شب روی پوست صورت باقی بماند.

صبح روز بعد صورت خود را از این روغن پاک نمایید. به کار گرفتن چنین روشی، هر شب و قبل از خواب می تواند شما را به رؤیای داشتن پوستی صاف و یکدست نزدیک می‌کند.

روغن جوجوبا دال سین

استفاده از روغن هسته انار برای کاهش منافذ پوست

آنتی اکسیدان‌های موجود در هسته انار، به کاهش آسیب سلولی پوست کمک می‌کنند. همچنین، روغن هسته انار ترکیبات دیگری مانند آنتوسیانین دارد. درست است که این ترکیب را می‌توان از مصرف میوه‌های قرمز رنگ دریافت کرد اما کاربرد موضعی موادی که حاوی آنتوسیانین هستند، می‌توانند تأثیرات خوبی بر پوست داشته باشد.

روغن هسته انار خاصیت ضد پیری، ضد میکروبی دارد. همچنین به کاهش التهابات پوستی نیز کمک می‌کند. روغن هسته انار ‌می‌تواند به‌عنوان یک‌لایه بردار طبیعی نیز عمل کند که باعث کاهش علائم آکنه و پیری پوست می‌شود. شما می توانید این روغن را از دسته بندی محصولات دال سین تهیه کنید.

مشخصات و قیمت خرید روغن هسته انار طبیعی دال سین

استفاده از روغن کرچک برای کاهش منافذ پوست

استفاده از روغن کرچک به‌عنوان منبع اسید ریسینولئیک و چندین اسید چرب دیگر نیز می‌تواند در بین بهترین روش درمان منافذ باز پوست جای بگیرد. روغن کرچک دارای خواصی است که آن را به یک محصول مفید برای مراقبت از پوست، به‌ویژه برای صورت تبدیل می‌کند. این روغن خواص مختلفی برای پوست دارد، ازجمله:

ضدالتهاب: روغن کرچک و همچنین اسید ریسینولئیک، خاصیت ضدالتهابی دارند. همین موضوع باعث می‌شود تا روغن کرچک برای درمان پوست تحریک‌شده بسیار مفید باشند.

ضدمیکروبی: روغن کرچک می‌تواند از پوست دربرابر میکروب‌هایی که باعث عفونت باکتریایی می‌شوند، محافظت کند.

مرطوب‌کننده: روغن کرچک حاوی گلیسیرید است. به همین دلیل، می‌تواند باعث رطوب پوست شما و درنهایت درمان خشکی پوست و افزایش خاصیت ارتجاعی پوست شود.

آبرسانی: روغن کرچک خاصیت آبرسانی نیز دارد. استفاده از روغن کرچک می‌تواند رطوبت هوا را به داخل پوست هدایت کرده و پوست را مرطوب نگه دارد.

پاکسازی: تری گلیسیریدهایی که در روغن کرچک وجود دارند، برای از بین بردن آلودگی‌های پوست و پاکسازی پوست بسیار مفید و سودمند هستند.

اگرچه روغن کرچک بسیاری از مواد شیمیایی مرتبط با بهبود سلامت پوست را در خود جای داده است، اما تحقیقات محدودی نیز در رابطه با مزایای پوستی روغن کرچک انجام ‌شده‌اند. به گونه‌ای که از آن به عنوان بهترین روش درمان منافذ پوستی یاد می‌شود.

مشخصات و قیمت خرید روغن کرچک طبیعی دال سین

استفاده از ترکیب روغن کرچک و روغن هسته انار

روغن کرچک و هسته انار را به نسبت مساوی ترکیب کنید.

 هر شب پس از فعالیت های روزمره، صورت را با آب ولرم و مواد شوینده طبیعی بشویید.

سپس روغن ترکیبی را به صورت بزنید و به مدت 5 دقیقه خوب ماساژ دهید (حرکت دستتان به صورت دورانی و رو به بالا باشد).

چنانچه پوست شما خشک، مختلط و حساس می باشد صورتتان را پس از 15 دقیقه و چنانچه پوست شما چرب یا مستعد جوش می باشد صورتتان را پس از 30 دقیقه با آب ولرم بشویید و با حوله نرم خشک نمایید تا چربی باقیمانده روی سطح پوستتان پاک شود.

توجه داشته باشید پیش از استفادۀ کلی از روغن کرچک برای پوست صورت، اندکی از آن را به زیرچانه (به‌اندازه یک‌بند انگشت) بزنید و ماساژ ملایم دهید. اگر پس از چند ساعت حساسیت خاصی (سرخی، سوزش، خارش و…) بروز نکرد شما می‌توانید از این روغن استفاده نمایید.

در صورت بروز حساسیت شما نباید از این روغن استفاده کنید، روغن را به فروشگاه دال سین بیاورید تا ما به شما روغن‌های جایگزین را معرفی کنیم.

کلام پایانی

در این مقاله سعی کردیم شما را با بهترین روش های درمان منافذ باز پوست و چین و چروک با روغن های گیاهی آشنا کنیم. مواد طبیعی دیگری نیز وجود دارند که به کاهش و درمان منافذ باز پوست و چین و چروک کمک بسزایی می‌کنند که یکی از آن‌ها، صابون زردچوبه است. برای آشنایی بیشتر با خواص صابون زردچوبه، پیشنهاد می‌شود مقاله 

 منافذ باز پوستی در افرادی با پوست مختلط و یا چرب شایع است، اما می‌توان با استفاده از روش‌های مراقبتی تا حدودی به بهبود منافذ باز پوست کمک کرد. استفاده از روتین مناسب و همچنین استفاده از محصولات آرایشی و مراقبتی با کیفیت و اصل طبیعی، در روند بهبودی این منافذ نقش بسزایی دارند. درواقع، با رعایت نکات بهداشتی در کنار چنین محصولاتی، سلامت پوست شما حفظ می‌شود.

از اینکه تا پایان این مقاله با ما همراه بودید از شما سپاسگزاریم. لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با ما به اشتراک بگذارید.