فواید دانه چیا برای سلامتی و لاغری
فواید دانه چیا برای سلامتی و لاغری

یکی از پرسش هایی که عموم افراد به هنگام کاهش وزن با آن مواجه می شوند، این است که: چکار کنیم که کاهش وزن به سلامتی ما لطمه ای نزند؟ خبر خوب این است راهکارهای متفاوتی وجود دارد که می توان با بهره گیری از آن ها سلامتی این افراد را تأمین کرد. یکی از این راهکارها مصرف دانه چیا می باشد. در ادامه با دال سین همراه باشید تا با این دانه شگفت انگیز بیشتر آشنا شوید.

 

چیا چیست؟

چیا گیاهی یک ساله و از دسته نعناعیان است و از گیاهان بومی آمریکا مرکزی به شمار می رود. دانه های چیا برای سلامتی و بخصوص لاغری بسیار مفید هستند در صورتی که خود گیاه آن بیشتر جنبه تزئینی دارد.

فواید دانه چیا

ارزش غذایی دانه چیا:

این دانه، دارای ارزش غذایی زیادی می باشد که اکنون به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

1- دارای محتوای بالای اسیدهای چرب آن، از جمله امگا 6، امگا 9 و به ویژه مقادیر بالای امگا 3 می باشد.

2- دارای پروتئین بیشتری نسبت به سبزیجات می باشد.

3- دارای پتاسیم بیشتری نسبت به موز می باشد.

4- در حدود دو تا سه برابر اسفناج و عدس، آهن دارد.

5- تا پنج برابر شیر، کلسیم دارد.

6- در حدود سه برابر قره قات، آنتی اکسیدان دارد.

7- در حدود دو برابر جو دوسر، فیبر دارد.

 

خواص دانه چیا:

این شبه غلات خواص زیادی دارد که در ادامه به بیان برخی از آن ها می پردازیم.

 

کاهش وزن و لاغری

یکی از مهم ترین خواص این دانه ها، تأثیری است که بر روی کاهش وزن و لاغری دارد. همانطور که پیش تر گفته شد، دانه های چیا دارای مقادیر بالایی فیبر می باشد. مصرف این خوراکی باعث می شود برای مدت نسبتا طولانی ای احساس سیری کنید و کمتر سمت خوراکی های دیگر بروید. برای نتیجه گیری بهتر پیشنهاد می شود که دانه ها را خیسانده و پیش از ناهار و شام میل کنید.

 

تقویت استخوان ها و دندان ها

مقادیر بالای کلسیم، منگنز، روی و مس موجود در این خوراکی، باعث تقویت استخوان ها و دندان ها می شود. به همین دلیل، به والدینی که کودکان آن ها در سن رشد هستند، پیشنهاد می شود که از خواص این دانه غافل نشوند.

 

پیشگیری از سرطان

مقادیر بالای امگا 3 و آنتی اکسیدان موجود در این دانه باعث پیشگیری از ابتلا و همچنین پیشرفت سرطان می شود.

 

افزایش انرژی

با مصرف دانه های چیا، کربوهیدرات مورد نیاز بدن شما تأمین می شود؛ همین امر باعث می شود تا برای مدت طولانی، انرژی داشته باشید. همچنین برخی مواد مغذی دیگر در دانه های چیا، مانند ویتامین B3، نیاسین و تیامین، نشاط آور هستند و از این رو باعث افزایش انرژی نیز می شود.

اگر دچار کمبود انرژی هستید و یا خیلی زود خسته می شوید، افزودن این شبه غلات به رژیم غذایی می تواند برای شما سودمند باشد. علاوه بر این، مصرف این خوراکی برای افرادی که اهل ورزش کردن هستند یا در طول روز انرژی زیادی مصرف می کنند، باعث حفظ استقامت آن ها می شود.

 

کمک به تقویت روحیه

این خوراکی سرشار از تریپتوفان است. تریپتوفان یک آمینواسید ضروری برای ترشح سروتونین (هورمون شادی) است. در نتیجه مصرف دانه های چیا می تواند در رفع اضطراب و افسردگی، تنظیم خواب و بهبود روحیه تأثیر بگذارد.

شما می توانید برای تأثیر بیشتر، شربت دانه چیا و عسل درست کنید و هر شب قبل از خواب آن را میل کنید.

 

آبرسانی بدن

دانه های چیا می توانند تا 10 الی 12 برابر خود آب جذب کنند؛ به همین دلیل مصرف این خوراکی (به صورت خیسانده شده) می تواند تا مدت طولانی ای بدن شما را هیدراته نگهدارد.

 

خواص دانه چیا برای پوست

یکی دیگر از مهم ترین خواص دانه چیا، تأثیر آن بر سلامت پوست است. اکنون می خواهیم به برخی از این تأثیرات بپردازیم:

 

جلوگیری از پیری زودرس پوست

آنتی اکسیدان های موجود در این دانه، به روند ترمیم پوست سرعت می بخشد و باعث می شود آسیب کمتری به پوست وارد شود.

علاوه بر این، آنتی اکسیدان ها با رادیکال های آزاد مقابله کرده و همین امر باعث کاهش روند پیری و پاکسازی می شود.

 

درخشندگی پوست

از جمله فواید مورد توجه دیگر دانه های چیا، تأثیر آن بر افزایش درخشندگی پوست است. این شبه غلات سرشار از ویتامین A، ویتامین C، آهن و پتاسیم است؛ به همین دلیل مصرف منظم آن می تواند باعث افزایش درخشندگی و زیبایی پوست شود.

 

خواص دانه چیا برای مو

اگر به مو های خود اهمیت می دهید و می خواهید مو های درخشان و سالمی داشته باشید، پیشنهاد می کنیم دانه چیا را به برنامه غذایی خود اضافه کنید. اکنون می خواهیم به بیان برخی از تأثیرات این دانه بر سلامت مو بپردازیم:

 

افزایش درخشندگی مو

مقادیر بالای زینک موجود در این دانه ها، باعث افزایش توانایی حفاظت تار های مو، از خودشان در برابر آسیب های محیطی از جمله قرار گرفتن اشعه فرابنفش می شود.

 

 

تفاوت های دانه چیا با تخم شربتی و تخم ریحان

1- دانه چیا در رنگ های مختلف از جمله قهوه ای، خاکستری، سفید، سیاه و سفید و یا با لکه لکه رنگ یافت می شود، در حالی که تخم شربتی و تخم ریحان اغلب به رنگ سیاه یافت می شود.

2- دانه های چیا بیضی شکل هستند و از نظر اندازه، بزرگ تر از تخم شربتی و کوچک تر از تخم ریحان هستند.

3- دانه چیا طعم خاصی ندارد اما تخم شربتی دارای طعمی شبیه به ریحان دارد.

4- دانه چیا را می توان به صورت خشک نیز مصرف کرد. به عنوان مثال می شود آن را به صورت خشک روی سالاد پاشید و سپس آن را مصرف کرد. این در حالی است که جویدن تخم ریحان سخت است و نمی توان آن را خشک مصرف کرد و باید پیش از مصرف، آن را خیساند تا نرم شود.

5- دانه های چیا بسیار آب دوست هستند و می توانند تا 10 الی 12 برابر اندازه خود، آب جذب کنند. این در حالی است که دانه های تخم شربتی فقط یک لایه موسیلاژی را در اطراف خود ایجاد کرده و بزرگ تر می شود به گونه ای که اندازه تخم شربتی بعد از جذب آب، از اندازه دانه های چیا بزرگ تر می شود.