ترک پوستی
درمان ترک های پوستی با روغن های گیاهی

ترک های پوستی خطوط نازک و نواری شکلی هستند که موازی یا نزدیک به هم بر روی پوست قرار دارند. این خطوط به انگلیسی Stretch mark یا استریا نامیده می شوند. در این مقاله میخواهیم به معرفی راه های درمان ترکهای پوستی در خانه بپردازیم. پس با دال سین همراه باشید.

ترک پوستی چیست؟

ترک‌ های پوستی که بانام استریا نیز شناخته می‌شوند، معمولاً بر روی نقاط خاصی از بدن ایجاد می‌شوند. برخی تغییرات ناگهانی در بدن مانند افزایش وزن، موجب کشیدگی پوست می‌شوند. کلاژن پروتئینی است که به ایجاد حالت کشسانی پوست کمک می‌کند؛ اگر پوست به میزان کافی این پروتئین را نداشته باشد، به دلیل تغییرات به ‌وجود آمده دچار ترک‌خوردگی می‌شود. علاوه برافزایش وزن عوامل دیگری همچون بارداری، بدن‌سازی، میزان بالای آستروئید و سندروم مارفان، نیز سبب ایجاد ترک‌های پوستی می‌شوند. ترک‌های پوستی که ضایعاتی قرمز یا صورتی هستند در هر نقطه از بدن ممکن است ایجاد شوند ولی بیشتر درجاهایی وجود دارد که مقادیر زیاد چربی ذخیره‌شده است. شایع‌ترین محل آن شکم، بازوها، زیر بازوها، کمر، ران (هم داخل و هم خارج)، لگن و باسن است.

ترک پوست بیشتر در این زمان‌ ها رخ می‌دهد:

  •  در دوران بارداری (مخصوصادر سه ماه آخر بارداری)
  •  دوران بلوغ
  •  تغییرات شدید وزن
  •  تمرینات ورزشی شدید
  •  تغییرات هورمونی و مصرف طولانی مدت بعضی دارو ها

ترک ‌های پوست بدن ابتدا به علت ملتهب شدن رگ های خونی زیرین پوست رنگ قرمز و بنفش دارند. بعد از گذشت چند ماه این رگ های خونی ترمیم شده و به رنگ سفید و براق تبدیل می‌شوند. متاسفانه خانم ‌ها بیشتر از آقایان دچار ترک پوست می‌شوند. این ترک ‌های پوستی معمولا در این نواحی بدن ایجاد می‌شوند:

  •  سینه
  •  شکم
  •  ران
  •  بازو
  •  باسن و اطراف آن

معمولا راه های موجود برای بهبود ترک ها صرفه نظر از پرهزینه بودن تغییری روی پوست ایجاد نمی کنند و در مواردی نیاز به تجدید درمان در فاصله زمانی خاصی دارند. استفاده از روغن های گیاهی برای برطرف کردن اینگونه ترک ها روشی کاملا طبیعی، به صرفه و عاری از هرگونه عوارض است.

روغن آرگان اولین و بهترین روغن گیاهی برای از بین بردن ترک های بدن شماست. این روغن سرشار از اسیدهای چربی چون اسید لینولئیک و ویتامینE  می باشد که باعث افزایش خون رسانی و کاهش التهابات پوستی می شود.

 

روغن های گیاهی

تاثیر روغن آرگان بر درمان ترک پوستی:

روغن آرگان به عنوان یک آنتی‌اکسیدان طبیعی، می‌تواند اکسیژن ‌رسانی درون ‌سلولی را افرایش دهد و همچنین متابولیسم زیر پوست را بهبود ببخشد. این بهبود شامل میکرو جریان ها و تحریک فیبرولاست ها در ناحیۀ سنتز کلاژن می‌شود. ترکیبات آنتی‌اکسیدانی (توکوفرول‌ها – فنول ها – کارتنوئیدها) با غلظت بسیار زیادی در این روغن یافت می‌شوند که با از بین بردن رادیکال های آزاد سبب درخشش دوباره پوست می شوند. اما خاصیتی که روغن آرگان را از دیگر روغن ها متمایز می کند توانایی شگفت انگیز آن درکلاژن سازی می باشد که به بهبود پوست و از بین رفتن ترک های پوستی کمک می کند.

از دیگر روغن های طبیعی که سبب از بین بردن ترک های پوستی می شوند می توان به رازیانه، زیتون و شترمرغ اشاره کرد. 

مصرف روغن آرگان و سایر روغن های مذکور با روغن هسته انار به عنوان مکمل سبب سفتی و استحکام پوست میشود و شادابی پوست را دوباره احیا می کند.

علاوه بر روغن آرگان، روغن نارگیل نیز سبب بهبود ترک‌ها و بازسازی پوست می‌شود. اگر آلرژی نداشته باشید این ماده کاملاً ایمن در نظر گرفته‌شده است. استفاده از روغن نارگیل برای ترک های پوستی نه تنها از شکل گیری ترک ها جلوگیری می کند، بلکه به عنوان مرطوب کننده طبیعی پوست نیز عمل می کند. اگر پوست شما به خوبی مرطوب و هیدراته  باشد، می توانید با این مشکل مقابله کنید. به عبارت دیگر، اگر حتی پیش از بروز ترک های پوستی به سوی استفاده از روغن نارگیل رو بیاورید، حتی در زمان بارداری نیز شانس خوبی برای داشتن پوستی عاری از لک خواهید داشت.

نتیجه گیری:

ترک های پوستی یکی از شایع‌ترین مشکلات پوستی خصوصا در زنان باردار و نوجوانان در دوران بلوغ است. خط‌ها و راه‌راه‌های بلند ناشی از ترک‌های پوستی ظاهر ناخوشایندی دارند اما باعث هیچ نوع مشکل پوستی نخواهند شد. مطالبی که در بالا گفیتم، نحوه ایجاد ترک های پوستی و روشهای  درمان خانگی این ترک ها هستند. امیدواریم که از مطالعه این مقاله لذت ببرید.