چه روغن هایی برای سرخ کردن مناسب اند؟

در این مطلب قصد داریم شما را با روغن های سرخ کردنی سالم و مناسب بیشتر آشنا کنیم.

در میان تمام روش‌های پخت و طبخ مواد غذایی، سرخ کردن غذا محبوب‌ترین روش طبخ غذا به شمار می‌آید. به همین جهت امکان حذف غذا های سرخ شده از برنامه غذایی خانواده‌ ها دشوار به نظر می‏رسد. با وجود این شاید با رعایت اعتدال در میزان مصرف غذاهای سرخ شده، انتخاب روغن مناسب برای سرخ کردن و به کارگیری تکنیک ‌های مناسب جهت پخت و تهیه غذا های سرخ شده، بتوان از بروز آسیب‌ های احتمالی جلوگیری کرد. این امر غالباً در صورتی امکان‌پذیر است که بیشتر وعده‌های غذایی در خانه تهیه و مصرف شود؛ چرا که در این صورت از مناسب‌ ترین روغن و مواد اولیه استفاده خواهد شد و طبخ غذا تحت شرایط استاندارد انجام می‌گیرد. ویژگی هایی که هنگام خرید یک روغن سرخ کردنی باید در نظر بگیرید:

  1. رنگ و بو
  2. تحمل حرارت و نقطه دود بالا
  3. عدم تولید دود مشکی رنگ در هنگام سرخ کردن
  4. امکان چندین بار استفاده از روغن
  5. فاقد چربی های ترانس
  6. اسید های چرب اشباع آن کم باشد
  7. فاقد مواد نگه دارنده و شیمیایی باشد.

در ادامه به معرفی چند روغن مناسب برای سرخ کردن میپردازیم

روغن های گیاهی

روغن کنجد، روغن ارده کنجد، روغن آفتابگردان:

بهترین روغن ها به روش پرس سرد بدست می آید که کاملا ارگانیک و فاقد مواد نگه دارنده است. روغن کنجد(به شرط تصفیه مکانیکی)، ارده کنجد و آفتابگردان تا 250 درجه تحمل حرارت دارند و می توان از آن برای مصارف سرخ کردنی پخت و پز و … استفاده کرد.

ازنظر ارزش غذایی روغن کنجد ارده کنجد نسبت به آفتابگردان بالاتر هستند اما میزان اسید چرب اشباع در همه زیر 5 درصد و

طبیعتشان گرم می باشد؛ در نتیجه شما با استفاده مداوم از روغن های طبیعی از سکته، سرطان، عمل قلب باز. چربی کبد و گرفتگی عروق، کلسترول بالا، قندخون و … پیشگیری می کنید.

گفته می شود که از این روغن ها حداکثر تا 10 بار با شعله زیاد می توان برای سرخ کردن استفاده کرد اما حقیقت امر چیز دیگریست. مصرف مجدد روغن ها قاعده خاصی دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

از این روغن ها حداکثر تا هفت بار می توانید مجددا استفاده کنید! البته به شرط اینکه بعد از استفاده ناخالصی ها

(ذرات اضافی مانده در روغن) را جدا کنید و بعد از سرد شدن آن را توی ظرف در بسته و در یخچال بگذارید. برای استفاده مجدد نیز به روغن استفاده شده، روغن جدید اضاف نکنید.در این شرایط روغن حداکثرتا 4 روز قابل استفاده است.

زیتون

روغن زیتون:

روغن زیتون فرابکر بابو از نظر ارزش غذایی با روغن هایی مانند کنجد و ارده کنجد برابری می کند. روغن زیتون نسبت به روغن های گفته شده گرمای لطیف تری دارد و برای افرادی با امراض قلبی شدید مناسب تر است.

 دمایی که روغن برای سرخ کردن آماده می شود 190 درجه است این درحالی است که تحمل حرارت زیتون 190 درجه می باشد؛ یعنی روغن تا آماده سرخ کردن می شود بافت آن شروع به تغییرکرده و اصطلاحا نقطه دود پایینی دارد. با توجه به توضیحات گفته شده از روغن زیتون جهت سرخ کردن نمی توان استفاده کرد ومصارف خوراکی آن به پخت و پز، تفت ساده، سالاد محدود می شود.

لازم به ذکر است که موارد گفته شده مربوط به روغن زیتونی است که هیچ فرآیند شیمیایی روی آن صورت نگرفته باشد زیرا که درکارخانه های تولید روغن زیتون نقطه دود آن را بالا می برند که سبب از بین رفتن بخش اعظم خواص آن می شود.

روغن کلزا

روغن کلزا: کلزا به عنوان یکی از گیاهان دانه روغنی مهم مناطق مدیترانه ای به شمار می رود که به طور کامل خواکی  نمی باشد در نتیجه روغن به دست آمده از آن نیازمند تصفیه شیمیایی وکارخانه ای می باشد. روغن کلزا بعد ازتصفیه شیمیایی  دیگر جز روغن فرابکر وارگانیک محسوب نمی شود.

کانولا

روغن کانولا: دانه کانولا، اصلاح ژنتیکی شده دانه کلزاست!!! همان طور که گفته شد، دانه کلزا صددرصد خوراکی نیست، درنتیجه با ایجاد تغییر در ژنتیک و ساختار کلزا آن را به دانه ای کاملا خوراکی تبدیل کرده اند که به این دانه جدید کانولا می گویند.

روغن کانولا یک رغن خوراکی و قابل استفاده برای مصارف خوراکی می باشد. اما به هر حال کانولا یک دونه تراریخته بوده و همواره توصیه می شود که از محصولات تراریخته دوری کنید!

دیدگاهتان را بنویسید