در مقالات قبل به برخی از ویژگی های روغن کنجد در جلوگیری از بروز آلزایمر اشاره کردیم. در این مقاله نیز می خواهیم شمارا با ویژگی های دیگر گیاه کنجد آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

گیاه کنجد دارای ویژگی های بسیار زیادی است که باعث شده تا عده ای به آن لقب ملکه دانه های روغنی بدهند.
کنجد متعلق به خانواده Pedaliaceae، گروهی از گیاهان است که برای دانه های خوراکی خود برداشت می شوند، نام علمی کنجد Sesamum indicum است. روغن کنجد از دانه‌های کنجد خام و فشرده ساخته می‌شود و مصارف آشپزی، دارویی، آرایشی و موضعی دارد. در این مقاله به معرفی 10 مزیت علمی روغن کنجد می پردازیم.

ویژگی های روغن کنجد:

Sesame Oil

1. آنتی اکسیدان بالایی دارد

روغن کنجد حاوی سزامول و سزامینول است، دو آنتی اکسیدان که ممکن است اثرات قدرتمندی بر سلامت شما داشته باشند.
آنتی اکسیدان ها موادی هستند که به کاهش آسیب سلولی ناشی از رادیکال های آزاد کمک می کنند. تجمع رادیکال های آزاد در سلول های شما ممکن است منجر به التهاب و بیماری شود. یک مطالعه یک ماهه روی موش‌ها نشان داد که مصرف مکمل‌های روغن کنجد از آسیب سلول‌های قلب محافظت می‌کند. در همان مطالعه، فعالیت آنتی اکسیدانی در موش‌هایی که روزانه 2 یا 5 میلی‌لیتر روغن کنجد به ازای هر پوند (5 یا 10 میلی‌لیتر به ازای هر کیلوگرم) وزن بدن دریافت می‌کردند، افزایش یافت.

روغن کنجد ممکن است در صورت استفاده موضعی اثرات مشابهی داشته باشد. مطالعات نشان می دهد که ممکن است با مهار ترکیباتی مانند گزانتین اکسیداز و اکسید نیتریک که رادیکال‌های آزاد تولید می‌کنند، آسیب سلولی را کاهش دهد .

بطور کلی روغن کنجد سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که ممکن است به طور قابل توجهی برای سلامتی شما مفید باشد.

2. خاصیت ضد التهابی قوی دارد

التهاب مزمن می تواند مضر باشد و منجر به بیماری شود، به همین دلیل مهم است که آن را تا آنجا که ممکن است محدود کنید . طب سنتی تایوانی مدت‌هاست که از روغن کنجد برای خواص ضد التهابی آن استفاده می‌کند و از آن برای درمان التهاب مفاصل، دندان درد و خراش‌ها استفاده می‌کند .

اخیراً، مطالعات حیوانی و آزمایشگاهی نشان داده‌اند که روغن کنجد می‌تواند التهاب را کاهش دهد، که این ویژگی یکی از مزایای اصلی آن برای سلامتی است.

به عنوان مثال، مطالعات نشان داده است که روغن کنجد نشانگرهای التهابی، مانند تولید اکسید نیتریک را کاهش می دهد. با این حال، مطالعات بیشتری در مورد انسان مورد نیاز است.

3. برای قلب شما مفید است

تحقیقات ثبت شده در سازمان جهانی بهداشت، نشان می دهد که رژیم غذایی غنی از چربی های اشباع نشده برای سلامت قلب مفید است. روغن کنجد حاوی 82 درصد اسیدهای چرب غیراشباع و به ویژه، غنی از اسیدهای چرب امگا 6 است. اسیدهای چرب امگا 6 نوعی چربی غیراشباع چندگانه هستند که برای رژیم غذایی شما ضروری هستند و نقش مهمی در پیشگیری از بیماری قلبی دارند. تحقیقات روی موش‌ها نشان می‌دهد که روغن کنجد ممکن است به پیشگیری از بیماری‌های قلبی و حتی کند کردن رشد پلاک در شریان‌ها کمک کند.

در واقع، زمانی که به جای روغن های پر از چربی های اشباع شده استفاده می شود، ممکن است سطح کلسترول شما را کاهش دهد.

یک مطالعه 1 ماهه روی 48 بزرگسال نشان داد افرادی که روزانه 4 قاشق غذاخوری (59 میلی لیتر) روغن کنجد طبیعی مصرف می کردند، در مقایسه با افرادی که روغن زیتون مصرف می کردند، کاهش بیشتری در کلسترول بد (LDL) و تری گلیسیرید داشتند.

روغن کنجد یک روغن سالم و سرشار از چربی های تک غیراشباع است که ممکن است عوامل خطر بیماری قلبی را کاهش دهد.

4. به کنترل قند خون کمک می کند

روغن کنجد ممکن است از تنظیم قند خون سالم پشتیبانی کند، که به ویژه برای افراد مبتلا به دیابت بسیار مهم است.

یک مطالعه نشان داد که قرار دادن موش‌های دیابتی در رژیم غذایی حاوی 6 درصد روغن کنجد به مدت 42 روز، در مقایسه با موش‌هایی که از روغن تغذیه نشده بودند، منجر به کاهش قابل توجه قند خون شد (مشاهده منبع ).

روغن کنجد حتی ممکن است در تنظیم طولانی مدت قند خون نقش داشته باشد. مطالعه ای روی 46 بزرگسال مبتلا به دیابت نوع 2 نشان داد که مصرف روغن کنجد به مدت 90 روز به طور قابل توجهی قند خون ناشتا و هموگلوبین A1c (HbA1c) را در مقایسه با گروه دارونما کاهش می دهد. سطح HbA1c نشانگر کنترل طولانی مدت قند خون است.

5. ممکن است به درمان آرتریت کمک کند

استئوآرتریت تقریباً 15٪ از جمعیت را تحت تأثیر قرار می دهد و یکی از علل شایع درد مفاصل است . چندین مطالعه روی جوندگان، روغن کنجد را با بهبود آرتریت مرتبط کرده اند. در یک مطالعه 28 روزه، محققان این روغن را با دوزهای روزانه 0.5 میلی لیتر به ازای هر پوند (1 میلی لیتر به ازای هر کیلوگرم) وزن بدن به موش ها دادند. موش‌ها نشانگرهای کاهش استرس اکسیداتیو و علائم آرتریت مانند درد مفاصل را تجربه کردند. اگرچه مطالعات حیوانی نشان داده است که روغن کنجد ممکن است آرتریت را تسکین دهد، اما تحقیقات بیشتری در مورد انسان مورد نیاز است.

بطور خلاصه روغن کنجد ممکن است علائم آرتریت را بهبود بخشد، اما تحقیقات در این زمان محدود به مطالعات حیوانی است.

6. ممکن است به بهبود زخم ها و سوختگی ها کمک کند

در حالی که روغن کنجد را می توان برای مزایای سلامتی مصرف کرد، اما ممکن است به صورت موضعی برای زخم ها و سوختگی ها نیز استفاده شود.

اُزُن یک گاز طبیعی است که می توان از آن برای پزشکی استفاده کرد. استفاده بالینی آن به سال 1914 برمی گردد، زمانی که از آن برای درمان عفونت ها در طول جنگ جهانی اول استفاده شد. روغن هایی با اُزُن اضافه شده به آنها معروف به روغن های اُزُن دار، به صورت موضعی برای درمان بیماری های پوستی مختلف استفاده شد.

مطالعات نشان داده اند که درمان موضعی با روغن کنجد زمان سوختگی و بهبود زخم را در موش کاهش می دهد. توانایی روغن کنجد در سرعت بخشیدن به بهبود زخم ها و سوختگی ها را می توان به احتمال زیاد به خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی آن نسبت داد.

بطور خلاصه روغن کنجد یک محصول طبیعی است که ممکن است به بهبود زخم ها و سوختگی ها کمک کند. با این حال، تحقیقات محدود به مطالعات جوندگان است و تحقیقات بیشتری در مورد انسان مورد نیاز است.

7. ممکن است در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت کند

برخی تحقیقات نشان می دهد که روغن کنجد ممکن است از آسیب اشعه ماوراء بنفش که می تواند به پوست شما آسیب برساند محافظت کند. این اثر احتمالا تا حد زیادی به دلیل محتوای آنتی اکسیدانی بالای آن است.

در واقع، توانایی مقاومت 30٪ در برابر اشعه ماوراء بنفش را دارد، در حالی که بسیاری از روغن های دیگر مانند روغن نارگیل، بادام زمینی و زیتون تنها می توانند در برابر 20٪ مقاومت کنند.

چندین منبع ادعا می کنند که روغن کنجد می تواند یک ضد آفتاب طبیعی خوب باشد و دارای SPF طبیعی باشد. با این حال، تحقیقات محدودی در مورد اثربخشی آن برای محافظت در برابر اشعه های قوی خورشید وجود دارد، بنابراین بهتر است از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

در حالی که روغن کنجد ممکن است توانایی دفع اشعه ماوراء بنفش را داشته باشد، شواهد محدودی برای حمایت از اثربخشی آن وجود دارد.بهتر است در کنار استفاده از روغن کنجد، از ضد آفتاب نیز استفاده کنید.

سایر مزایای بالقوه

اگرچه تحقیقات محدود است، برخی شواهد نشان می دهد که روغن کنجد ممکن است فواید زیر را ارائه دهد:

8. ممکن است کیفیت خواب را بهبود بخشد.

یک مطالعه نشان داد که چکاندن روغن کنجد روی پیشانی 20 شرکت‌کننده در طول هفت جلسه 30 دقیقه‌ای در یک دوره 2 هفته‌ای کیفیت خواب و کیفیت زندگی را در مقایسه با درمان پلاسبو بهبود می‌بخشد .

9. استفاده موضعی ممکن است درد را تسکین دهد

برخی از مطالعات نشان داده‌اند که ماساژ با روغن کنجد ممکن است به کاهش درد بازو و پا کمک کند .

10. ممکن است سلامت مو را بهبود بخشد.

ترکیبات موجود در این روغن ممکن است درخشندگی و استحکام مو را افزایش دهد. یک مطالعه هشت هفته ای نشان داد که مصرف مکمل های حاوی سیسمین و ویتامین E روزانه باعث افزایش قدرت و درخشش مو می شود.

بطور خلاصه روغن کنجد دارای خواص بسیار زیادی است که شناسایی این خواص نیازمند مطالعات و تحقیقات بیشتر است. روغن کنجد ممکن است باعث بهبود خواب، سلامت مو و کاهش درد شود.

 

در ادامه میخواهیم به معرفی روشهای افزودن روغن کنجد به رژیم عذایی بپردازیم

 

راه های آسان برای افزودن آن به رژیم غذایی

ررغن زیتون برای رژیم غذایی

روغن کنجد طعمی لذیذ را به انواع غذاها اضافه می کند. این عامل باعث شده تا روغن کنجد یک عنصر محبوب در غذاهای آسیایی و خاورمیانه بشمار بیاید. انواع مختلفی از این روغن وجود دارد که هر کدام طعم و عطر متفاوتی دارند. کنجد تصفیه نشده که به رنگ روشن است، طعمی آجیلی ارائه می دهد و بهتر است هنگام پخت و پز با حرارت کم تا متوسط ​​استفاده شود. روغن کنجد تصفیه شده، که بیشتر فرآوری شده است، طعمی خنثی دارد و برای سرخ کردن و یا برای سالاد مورد استفاده قرار میگیرد. روغن کنجد برشته دارای رنگ قهوه ای تیره بوده  و طعم لطیفی دارد که آن را برای استفاده درسس ها و مارینادها مناسب می کند.

توجه: شما عزیزان میتوانید جهت مشاهده انواع روغن کنجد طبیعی کلیک کنید.

بسیاری از دستور العمل ها به روغن کنجد نیاز دارند و انواع مختلفی از این روغن را می توان برای نیازهای مختلف پخت و پز استفاده کرد. در اینجا چند نوع غذای آسان وجود دارد که می توانید به وسیله آنها  روغن کنجد را به رژیم غذایی خود اضافه کنید:

سیب زمینی سرخ کرده 

رشته فرنگی کنجدی

ماریناد برای گوشت یا ماهی

سس یا دیپ

جمع بندی

روغن کنجد یک چربی خوشمزه و سالم است که باید به رژیم غذایی خود اضافه کنید. به لطف محتوای آنتی اکسیدانی و خواص ضد التهابی آن، ممکن است برای قلب، مفاصل، پوست، مو و موارد دیگر مفید باشد. با این حال، تحقیقات بیشتری در انسان برای بررسی این اثرات بالقوه مورد نیاز است. تمام مطالبی که در بالا ذکر شد، اصلی ترین خواص روغن کنجد طبیعی و راه های افزودن آن به رژیم غذایی بودند. شما می توانید با افزودن آن به دستور العمل ها و مصرف آن به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل از مزایای بالقوه روغن کنجد بهره ببرید. امیدواریم که از این مقاله لذت برده باشید.

یک دیدگاه برای “خواص روغن کنجد برای سلامتی و پوست”

  1. متن خیلی مفیدی بود . مرسی از نکاتی که فرمودید . مدت ها بود به استفاده از مواد ارگانیک علاقه مند شده بودم و با سایت شما هم آشنا شدم که بسیار محصولات و مطالب مفیدی رو در اختیار ما قرار دادید.

دیدگاهتان را بنویسید

درحال بارگذاری ...